Το μετρό του Λονδίνου ήταν το πρώτο σύστημα μετρό στον κόσμο όταν άρχισε να λειτουργεί το 1863. Από τότε έχουν κατασκευαστεί μετρό σχεδόν σε κάθε μεγάλη πόλη του κόσμου, από την Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Χονγκ Κονγκ και το Ντουμπάι μέχρι την Αθήνα και τώρα πρόσφατα σε εξέλιξη είναι και το Μετρό της Θεσσαλονίκης μας. Το μετρό πλέον θεωρείτε το πιο ουσιώδες μέσων μαζικής μεταφοράς στις πόλεις. Στα πλαίσια κατασκευής του μετρό η αρχιτεκτονική έχει παίξει ένα πολύ μεγάλο ρόλο στον καθορισμό του περιβάλλοντος του μετρό. Σε αυτό το άρθρο τα Psaxtiria βρήκαν και σας παρουσιάζουν μια συλλογή από τα πιο ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά κατασκευασμένα μετρό στον κόσμο.
Στοκχόλμη
t-centralen station (Πηγή flickr)
Στην Στοκχόλμη της Σουηδίας σχεδόν όλοι οι σταθμοί μετρό είναι από μόνοι τους ένα έργο τέχνης. Την αρχιτεκτονική των στάσεων την έχουν αναλάβει πάνω από 140 καλλιτέχνες και συχνά οι σταθμοί της Στοκχόλμης χαρακτηρίζονται ως "Η μεγαλύτερη γκαλερί τέχνης του κόσμου". Όπως θα παρατηρείτε από τις φωτογραφίες το θέαμα είναι εκπληκτικό και μοναδικό σε κάθε σταθμό.
stockholm tunnelbana station (Πηγή flickr)
solna centrum station (Πηγή flickr)
Μόναχο
westfriedhof station light installation by ingo mauer (Πηγή flickr)
Στο Μόναχο το σύστημα του μετρό ξεκίνησε το 1972, αλλά εξελίχθηκε πολύ σύντομα σε ένα σύστημα που αποτελείτε από 98 σταθμούς μετρό σε ολόκληρη την πόλη. Ενώ οι πρώτοι σταθμοί ήταν απλοϊκοί οι καινούργιοι έχουν μια αρκετά τολμηρή αρχιτεκτονική που τους κάνει να ξεχωρίζουν. Φυσικά το χεράκι τους το έβαλαν γνωστοί καλλιτέχνες όπως Peter Lanz και ο Jurgen Rauch.
candidplatz station (Πηγή flickr)
georg-brauchle ring station with installation by franz ackermann (Πηγή flickr)
st. quiren platz station by hermann + ottl (Πηγή flickr)
Μπιλμπάο
bilbao metro station by foster+partners
Το μετρό στο Μπιλμπάο είναι σχετικά ασυνήθιστο μεταξύ των υπολοίπων συστημάτων μετρό λόγο της αρχιτεκτονικής του. Όλοι οι σταθμοί είναι σχεδιασμένοι από το foster+partners και διατηρούν ένα μόνιμο σχέδιο στην μιας κυρτής γυάλινης εισόδου σε κάθε σταθμό που θυμίζει κέλυφος, γνωστό από τους ντόπιους ως fosteritos.
Σαγκάη
bund sightseeing tunnel (Πηγή flickr)
Στην Σαγκάη της Κίνας μπορείτε να συναντήσετε αυτά τα τούνελ που όμως δεν είναι ακριβώς τούνελ του μετρό αλλά μια σύντομη διαδρομή 647m που ενώνουν το Bund με το Pudong και μεταφέρουν τους ανθρώπους με μικρά βαγόνια (σχεδόν ατομικά θα έλεγα). Πάντως όσοι κάνουν τι διαδρομή αυτή βομβαρδίζονται στην κυριολεξία με φωτιστικά εφέ, μουσική και ειδικά εφέ που μετατρέπουν το μικρό τους ταξίδι σε κάτι μοναδικό.
trains in the bund sightseeing tunnel (Πηγή flickr)
bund sightseeing tunnel (Πηγή flickr)
Ντουμπάι
dubai metro station by aedas (Πηγή flickr)
Ένα από τα νεότερα συστήματα μετρό του κόσμου είναι αυτό στο Ντουμπάι, το οποίο άνοιξε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 2009.
dubai metro station by aedas (Πηγή flickr)
Τόκιο
Το Τόκιο φημίζεται για τα πολυσύχναστα συστήματα μετρό που διαθέτει αλλά και για την αρχιτεκτονική που χρησιμοποιεί. Στις φωτογραφίες βλέπετε το νεότερο σταθμό του μετρό στο Τόκιο σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Makoto Sei.
Πράγα
line a station (Πηγή flickr)
Το μετρό της Πράγας έχει ένα ευρύ φάσμα σχεδίων στους σταθμούς του που επεκτείνονται σε πολλούς αρχιτεκτονικούς ρυθμούς. Κάθε σταθμός αποτελείτε από διαφορετικό μοτίβο χρώματος και σχεδίου στο τοίχο.
line a station (Πηγή flickr)
Μόσχα
komsomolskaya station (Πηγή flickr)
Ο σταθμός Komsomolskaya της Μόσχας είναι σίγουρα ένα κομψοτέχνημα για την εποχή που φτιάχτηκε ανοίγοντας τις πόρτες του το 1930. Κύριο χαρακτηριστικό του σταθμού είναι οι μεγάλοι πολυέλαιοι και ο κλασικός σχεδιασμός του χώρου που του προσδίνουν μια φινέτσα.
komsomolskaya station (Πηγή flickr)
Τορόντο
Ενώ οι περισσότεροι σταθμοί μετρό στο Τορόντο είναι πολύ παραδοσιακοί ένας νέος σταθμός ξεχωρίζει. Ο σταθμός μουσείο βρίσκετε ακριβώς κάτω από το Βασιλικά Μουσείο Οντάριο στην πόλη. Ο σταθμός στις κολόνες του αναπαριστά αιγυπτιακά αγάλματα, αλλά και αγάλματα των Μάγια.
Βαρκελώνη
Η Ισπανική εταιρεία on-a arquitectura ανακαίνισε πρόσφατα το σταθμό Drassanes του μετρό της Βαρκελώνης. Η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού ήταν η χρησιμοποίηση των ίδιων υλικών.