Οι Καρυάτιδες


Κάθισα στο μεταλλικό παγκάκι της στάσης. Κοίταξε πίσω απ, την κουκούλα, πλαγίως το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας που είχα ανοιχτό στα γονατά μου. “Κατασχέσεις για 600€”.
“Το 36 μόλις πέρασε…” γύρισε προς το μέρος μου. Ε, θα περιμένω το επόμενο, χαμογέλασα. “Τους ξεφτιλισμένους. Μας έχουν καταστρέψει. Ας έρθουν, τι θα πάρουν; Το πολύ πολύ να κατάσχουν εμένα. Αλλά εγώ είμαι Καρυάτιδα. Μόνο στο μουσείο μπορούν να με βάλουν πια. Στο Λούβρο, ή καλύτερα στο Βρετανικό.”
Γύρισα να κοιτάξω την Καρυατιδά. Ρυτίδες σε όλο το πρόσωπο. Γυαλιά ηλίου. Κάτω από την κουκούλα του μπουφάν ξεχώριζαν μερικές αδύναμες τούφες μαλλιών βαμμένες ανοιχτόχρωμες, χάλκινες. Και στο αυτί ένα μικρό ροζ τριαντάφυλλο, το πιο παιδικό σκουλαρίκι. Χαμογέλασα ασυναίσθητα.
“Με πήραν τηλέφωνο από το ΓΝΑ, με ήθελε λέει ο διευθυντής. Ξέρεις, κι εκεί τους μειώνουν το προσωπικό. Πήγα. Τους λέω τι με θέλετε εμένα; Τι να σας κάνω; Να κάνω ενέσεις; Εγώ διοικητικό προσωπικό ήμουν” και μου περιγράφει τη δουλειά της. “Έστω να σηκώνεις τηλέφωνα, μου λένε. Είστε τρελοί, τους είπα κι εγώ κι έφυγα. Εδώ όλοι θέλουν να δουλεύουμε εθελοντικά. Ακόμα κι εγώ! Αν είναι να δουλέψω εθελοντικά να πάω στις φυλακές. Εκεί θα έχω φαγητό και κρεβάτι. Κι αν θέλει και κανένας από τους κρατούμενους να μου την πέσει θα του πω “Εγώ είμαι Καρυάτιδα” και θα του φύγει η όρεξη. Στην Ελλάδα να ξέρεις, για να τη βγάλεις πρέπει να είσαι τρελή και να σ’ αρέσει!”.
Κατέβασε την κουκούλα και με κοίταξε γελώντας. Γερόντισα. Αρχαία. Χάλκινη. Με τα λιγοστά κοντοκομένα μαλλιά της, λευκά στη ρίζα. Στο χέρι κρατούσε μια γαλάζια πλαστική σακούλα. “Εσύ δουλεύεις;” Της είπα τα χαΐρια μου. Μου έδωσε επαγγελματικές συμβουλές. Και μετά κοίταξε τη σακούλα.
“Πήγα απέναντι” και έδειξε με τα μάτια προς το κτίριο των κοινωνικών συσσιτίων του δήμου. Συσσίτιο με κόστος δυόμισι ευρώ το γεύμα. Η κοινωνική πολιτική στον μικροαστικό μας παράδεισο έχει το χαριτωμένο όνομα “Κουζίνα για όλους” και φιλοξενείται στις στήλες των γκουρμέ ενθέτων. “Ένα ευρώ το τυλιχτό”, συνέχισε. “Τι τυλίγουν και κοστίζει ένα ευρώ; Κι εμένα να τύλιγαν πιο φτηνή θα ερχόμουν. Πήρα που λες αυτά.” και μου έδειξε. “Αν τη βγάλω καθαρή σήμερα με αυτά που θα φάω τυχερή θα είμαι. Αν με ξαναδούν να μου γράψεις. Είχα κάποτε μια κάποια περιουσία. Τώρα μένω σε ένα σπίτι 24 τετραγωνικά. Λένε οι συμμαθήτριές μου να έρθουν να πιούμε καφέ. Τους λέω  καλέ, δεν χωράνε δύο μαζί στο σπίτι! Εγώ, ξέρεις… χωρίς εμένα δεν γινόταν πάρτυ και με εμένα δεν γινόταν μάθημα” μου λέει και ξεκαρδίζεται.
Μετά σηκώνεται απότομα. “Ήρθε!”, μου λέει. Το λεωφορείο σταματάει, κάνω πίσω για να ανέβει πρώτη. Πατάει στο σκαλί με κόπο, κάθεται στο πρώτο πρώτο κάθισμα και μου κάνει δείχνει να καθίσω ακριβώς απέναντι της. Ανάμεσά μας ο μικρός διάδρομος. Δίπλα μου κάθεται ένας νεαρός.
“Που λες, όπως βλέπεις από αντανακλαστικά σκίζω αλλά θέλω κι εγώ τον χρόνο μου να ανέβω το σκαλί. Βλέπεις, με χτύπησε μια ζαρτινιέρα. Έπεσε πάνω μου” και μου δειχνει γελώντας το δεξί της πόδι. Βλέπω μόνο το μαύρο παντελόνι. “Αλλά είδες που σου είπα να καθίσεις; Αν καθόμουν εγώ εκεί θα του κοβόταν η όρεξη του ανθρώπου.” το χαμόγελο μου δεν λέει να φύγει, οι μυς του προσώπου παίρνουν πλέον εγκεφαλικές εντολές διαρκείας.
Δύο καθίσματα πιο μπροστά ένα κεφάλι με λευκά μαλλιά μέχρι τους ώμους στρέφεται προς το μέρος μας. Η γυναίκα μας χαμογελάει. “Σε άκουσα”, λέει στην Καρυάτιδά μου, “σολάρεις πάλι!” “Δίνω κοντσέρτο για πιάνο και βιολί” , αστράφτει η χάλκινη. “Το βλέπω” ανταπαντά η λευκή, “είπες και για τη ζαρτινιέρα”. “Ε, αφού έπεσε πάνω μου! Κακό του κεφαλιού της” λέει η χάλκινη, “αυτή έσπασε. Άλλο γάλα, κι άλλο καβάλα” και γελάει. “Δεν άκουσα;” ρωτά η λευκή. “Δεν πειράζει, μας ακούν και μικρά παιδιά” λέει παιχνιδιάρικα η χάλκινη. Και γυρίζει και συνεχίζει να μου διηγείται απτόητη. Μου λέει που μένει, σε ποια στάση θα κατέβει, ιστορίες από τα μαγαζιά της γειτονιάς που βλέπει να περνάνε δίπλα μας. Μετά από λίγο σηκώνεται. “Θα πρέπει να ρωτήσω τον οδηγό που ακριβώς θα κατέβω για να πάρω το τράμ. Ε, να μην πάω απότομα και τρομάξει” λέει η και προχωρά σιγά σιγά προς το κουβούκλιο του οδηγού αφού με χαιρετά.
Λίγο πριν την επόμενη στάση η γυναίκα με τα ολόλευκα μαλλιά σηκώνεται και πλησιάζει την πόρτα του λεωφορείου. “Φαντάζεσαι πόσο ωραία θα περνάγανε αυτοί που δουλεύανε παλιότερα μαζί της; Σου είπε που δούλευε;” Ναι, της απαντάω και εξομολογούμαι πως ήταν η πιο ωραία συζήτηση που έχω κάνει σε στάση λεωφορείου. “Ναι, γιατί κανείς δεν μιλάει πια!” διαπιστώνει. Η πόρτα ανοίγει, με κοιτάζει, χαμογελά. “Κυνήγα τα ονειρά σου!” μου λέει με το πιο φωτεινό και πονηρό βλέμμα που έχω δει και σχηματίζει το σήμα της νίκης με τα δύο δάχτυλα. Την κοιτάζω αποσβολωμένη και προσπαθώ να συνειδητοποιήσω τα μεγέθη!
Στην υπόλοιπη διαδρομή, ανάμεσα στα γυάλινα κτίρια, επιστρέφω με σταθερή επιτάχυνση στην Καρυάτιδα που με μεγάλωσε. Με την μακριά, λεπτή, λευκή κοτσίδα της που γυρνούσε γύρω γύρω σε κότσο και την φθαρμένη μαγκούρα. Τα πρησμένα πόδια και την ποδιά στη μέση. Τις τηγανίτες με μέλι, τα παραμύθια για τον Γιάννη που φωνάζει επίμονα τον χαμένο του αδερφό τον Γκιώνη και δεν θα ησύχαζε αν δεν τον βρει, το κατσικάκι στο κουτί που ταΐζαμε με το μπιμπερό για να μεγαλώσει. Και συνειδητοποιώ έκπληκτη, μετά από τόσα χρόνια, πως έκανε τη φτώχεια της να φαίνεται στα παιδικά μου μάτια  ανύπαρκτη και την αντικαθιστούσε επιδέξια με συναρπαστικές περιπέτειες. Και αναρωτιέμαι αν δεν την έννοιαζε που δεν πλούτισε ποτέ επειδή είχε άντρα αντάρτη. Η διαδρομή μέχρι το μετρό διαρκεί ξαφνικά δευτερόλεπτα.
Στα μεγάφωνα της αποβάθρας ανακοινώνουν μια ξένη πραγματικότητα. “Σύμφωνα με διαταγή της αστυνομίας ο σταθμός του μετρό Μέγαρο Μουσικής θα παραμείνει κλειστός από τις τέσσερις και μετά για λόγους ασφαλείας”. Κατακαημένοι! Δεν θα γνωρίσετε ποτέ τις Καρυάτιδές μου…
Γιάννης Τσαρούχης, Το σπίτι με τις Καρυάτιδες
Γιάννης Τσαρούχης, Το σπίτι με τις Καρυάτιδες

http://jaquou.wordpress.com

Η ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΩΣ ΠΡΙΝ


bicycle_parts
Ένας άνθρωπος σε ένα δρόμο τον οποίον έχω περπατήσει πολλές φορές ξημερώματα, δολοφονήθηκε ξημερώματα από δύο κατακάθια του πολιτικού ποινικού δικαίου. Τα Πετράλωνα δεν είναι μια γκρίζα ευάλωτη ζώνη, όπως ο Άγιος Παντελεήμονας, όπου συνωστίζονται τάχα λούμπεν περίοικοι σαν να είναι τα αποκαΐδια κάποιας παλαιάς αστικής τάξης και μετανάστες που γίνονται εύκολα στόχοι της υποτιθέμενης λαϊκής τους εκτόνωσης. Είναι μια συνοικία που γνώρισε άνθηση τα τελευταία χρόνια, γεμάτη ταβέρνες και κάποιον πρόσφατο αέρα λόγιας κομψότητας. Ο φόνος στα Πετράλωνα δείχνει πως ό,τι μέχρι τώρα διαβάζαμε, με κάποια υπεροπτική αποστροφή, ότι συμβαίνει αλλού, συμβαίνει παντού. Γι’ αυτό πρέπει, από τις ανακριτικές αρχές, από τους πολιτικούς προϊστάμενους, από την τηλεόραση,  να αποκρυφτεί ο πραγματικός χαρακτήρας του φόνου, ένα αποκρουστικό ρατσιστικό έγκλημα στην καρδιά της πόλης: η παραδοχή του θα οδηγήσει σε κατάρρευση όλο τον πύργο με τα τραπουλόχαρτα των σημασιών.
Πως, καταρχάς, τέτοια εγκλήματα βρίσκονται υποτίθεται πάντα μια ανάσα από την τέλεσή τους και πάντα σε έναν εξωτικό χώρο ακροδεξιάς ανομίας. Όμως όσο κι αν προσπαθήσουμε να επινοήσουμε μετωνυμίες για τα ναζιστικά πογκρόμ και να τα συγκαλύψουμε πίσω από πέπλα ευφημισμών και υπαινιγμών, οι ομάδες που οργανώνονται για να σκοτώσουν, για να σπείρουν φόβο και αίμα είναι παντού και δεν περιορίζονται στα δημογραφικά χαρακτηριστικά που υποδεικνύουν οι αναλύσεις των εκλογικών αποτελεσμάτων της Χρυσής Αυγής. Εγκλήματα σαν τον φόνο των Πετραλώνων γίνονται συνέχεια, τα διαβάζει κανείς πίσω από τις γραμμές στις ειδήσεις, τα ακούει από τους ψιθύρους των νοσοκομείων και των ομάδων υποστήριξης, τα καταλαβαίνει όταν μαθαίνει τη σταδιακή αυτοοργάνωση των μεταναστών. Το μίσος έχει εξαπλωθεί σε όλη την πόλη.
Πως, μπορεί, κατά δεύτερο λόγο, ένας πολιτικός λόγος να συγκροτεί την επιχειρηματολογία του γύρω από κάποιον υποτιθέμενο χώρο ανομίας τον οποίον ορίζουν συνήθως συνδικαλιστές, φοιτητές ή ομάδες αστικών καταλήψεων. Με τον τρόπο αυτό όμως διυλίζεται ο κώνωπας της παραβατικότητας και καταπίνεται η κάμηλος των πραγματικών εγκλημάτων. Ο φόνος των Πετραλώνων οφείλεται σε μια συστηματική και δομική δράση η οποία ξεπερνά τα όρια της σχέσης των κοινωνικών δομών με την ποινική εγκληματικότητα και σχετίζεται άμεσα με την πολιτική εκτροπή. Όταν έχεις ορίσει την ανομία σαν τον χώρο των θεσμοποιημένων ή περιγεγραμμένων κοινωνικών αντιπαραθέσεων τι θα κάνεις με τη βία που αφήνει κηλίδες αίματος στα πεζοδρόμια;
Πως, τέλος, η οικονομική και κοινωνική κατάρρευση στην πραγματικότητα δεν δημιουργεί καμιά άλλη αναταραχή παρά μόνον βγάζει στην επιφάνεια ρήξεις που προϋπήρχαν στην ελληνική κοινωνία. Πλήθος πολιτικών ή κοινωνιολογικών αναλύσεων αυτό υπονοούν: πως οι αντιδράσεις ή οι συγκρούσεις αποτυπώνουν τυπικά χαρακτηριστικά του κοινωνικού σώματος, ιδιαιτερότητες στις οποίες οφείλεται μάλιστα η κρίση και αυτήν τη στιγμή θα πρέπει να κατανοήσουμε την αδράνειά τους και την προσπάθεια των μηχανισμών συντήρησής τους να επιβιώσουν. Μόνον έτσι, υποστηρίζουν, θα ξεπεραστεί η κρίση, εάν υπερβούμε τα παλιά εγγενή προβλήματα, στα οποία συγκαταλέγονται βέβαια και οι λόγοι στους οποίους οφείλεται η άνοδος της Χρυσής Αυγής. Ωστόσο, όσο κι αν η σημερινή συνθήκη μας επιτρέπει να δούμε καλύτερα κάποια από τα γνωρίσματα της προηγούμενης περιόδου που έμεναν κρυφά, οι αναλύσεις αυτές και, στην πραγματικότητα, ο καθεστωτικός πολιτικός λόγος, τόσο της κυβέρνησης όσο εν μέρει και της αριστεράς, αυτό παραβλέπει: πως από την αναταραχή αυτή δεν βγαίνουν στην επιφάνεια μονάχα οι λάσπες του βυθού, γεννιούνται νέα και απρόβλεπτα τέρατα.
Μου φαινόταν πάντα παράλογος ο όρος μεταπολίτευση. Από τη μία γιατί καταδίκαζε την πολιτική περιγραφή της περιόδου μετά το 1974 σε έναν μόνιμο ετεροκαθορισμό. Από την άλλη γιατί ήταν αδιευκρίνιστη η πραγματική σημασία της πρόθεσης μετά. Μετά όπως στη μεταφορά, όπως στο μεταβυζαντινός ή όπως στο μεταμοντέρνος; Η δύσκολη περίοδος που ξεκινά τώρα μας φέρνει αντιμέτωπους με ένα πριν το οποίο οφείλουμε να ορίσουμε. Ιδίως απέναντι σε ασήμαντους που, όπως ο Ν. Δένδιας, με ένα μόνιμο παιχνίδι σημασιών υπονομεύουν ή ακυρώνουν θεμελιώδεις φιλελεύθερες αρχές.

Σάντουιτς, σούπα και φιάλες νερού


Η χθεσινή ημέρα ανέδειξε μερικά γεγονότα που από μόνα τους έχουν κάποια σημασία, αλλά συνδυαζόμενα αποκτούν πολλαπαλάσιο συμβολισμό. Ενα τέτοιο γεγονός είναι η «σκούπα» με στόχο τους εκατοντάδες τοξικομανείς που περιφέρονται στο κέντρο της Αθήνας. Η επιχείρηση, υπό την κωδική ονομασία «Θέτις», σχεδιάστηκε από το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας, και εκτελέστηκε κατά τη διάρκεια της χθεσινής νύχτας από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Λοιμωδών Νόσων. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΓΑΔΑ: «Αστυνομικές δυνάμεις, σε συνεργασία με υγειονομικές μονάδες του Υπουργείου Υγείας προέβησαν στη μεταφορά και παροχή πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης σε τοξικοεξαρτώμενα άτομα… Από διάφορες περιοχές του κέντρου της Αθήνας μεταφέρθηκαν, στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αστυνομίας στην Αμυγδαλέζα Αττικής, 132 άτομα, τα οποία έχρηζαν βοήθειας και υγειονομικής περίθαλψης… 76 ημεδαποί και 56 αλλοδαποί… Στις εγκαταστάσεις της Αμυγδαλέζας τους χορηγήθηκαν σάντουιτς, ζεστή σούπα και φιάλες νερού… Οι επιχειρήσεις αυτές θα συνεχιστούν με σκοπό την αντιμετώπιση των ναρκωτικών και την αναβάθμιση του κέντρου της Πρωτεύουσας».
Η επιχείρηση Θέτις γεννά εύλογα ερωτήματα. Ποιος και με ποιες διαδικασίες κρίνει ότι κάποιος πολίτης είναι ασθενής, επικίνδυνος για τον εαυτό του και για τη δημόσια υγεία, συλλαμβάνεται και τίθεται υπό περιορισμό; Με ποιο νομικό και ιατρικό πρωτόκολλο διεξάγεται η όλη επιχείρηση; Ποια είναι η υγειονομική περίθαλψη που τους παρέχεται σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης, πέρα από σάντουιτς, σούπα και νερό; Και ωραία, κατεγράφησαν οι 132. Και επέστρεψαν πάλι στους ίδιους ζοφερούς δρόμους. Ποιο το όφελος;
Περιμένουμε κάποια ανακοίνωση για το σκεπτικό, τη μεθοδολογία και το μέλλον αυτής της επιχείρησης, από τους συναρμόδιους επιστημονικούς φορείς, πέρα από το επιχειρησιακό ανακοινωθέν της αστυνομίας. Οι φορείς απεξάρτησης πάντως (ΚΕΘΕΑ, και οι κοινότητες των Δημόσιων Ψυχιατρείων), που κατά τεκμήριο γνωρίζουν τι εστί θεραπεία τοξικομανούς, ιατρικά και ψυχολογικά, σε κοινή ανακοίνωσή τους κάνουν λόγο για «διαπόμπευση και στιγματισμό των εξαρτημένων ατόμων» και για «ενέργειες που παραβιάζουν τις διεθνείς συμβάσεις, το σύνταγμα και το νόμο».
Η όλη επιχείρηση θυμίζει την περίπτωση των οροθετικών γυναικών, στην πλειονότητά τους τοξικομανών, που παρουσιάστηκαν ως υπ’ αριθ. 1 δημόσιος κίνδυνος από τον τότε υπουργό υγείας Α. Λοβέρδο. Τι απέγινε το κέντρο έκτοτε; Καθάρισε από τα παράσιτα, έπεσε ο μέσος όρος ηπατίτιδας, φυματίωσης, HIV; Οποιος ζει και κινείται στο κέντρο μπορεί να διαβεβαιώσει ότι οι ντίλερ, οι προστάτες και οι συμμορίες αλωνίζουν στους δρόμους, ελέγχουν στέκια, ενίοτε πυροβολούν τους διεκδικητές της πιάτσας, καταμεσήμερο. Στις εσοχές και στις στοές κοιμούνται δεκάδες, εκατοντάδες άστεγοι. Τα φαντάσματα της πρέζας περιφέρονται αενάως από γωνιά σε γωνιά.
Ελλοχεύει ένας μεγάλος κίνδυνος: Ανθρωποι να βαφτίζονται παράσιτα, και να αντιπετωπίζονται σαν τέτοια, εκτός νομικού και ιατρικού πολιτισμού. Η αναβάθμιση της πόλης δεν μπορεί να γίνει με σύλληψη, εκτοπισμό και εγκατάλειψη. Το υπαρκτό πρόβλημα απλώς θα ανακυκλώνεται. Ας περιμένουμε ωστόσο μια υπεύθυνη απάντηση από τους επικεφαλής του ΕΚΕΠΥ και του ΚΕΕΛΠΝΟ.

Ο αποθανών δεδικαίωται;




Έστω κι αν υπονόμευσε την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης

Έστω κι αν χρησιμοποίησε τον ενεργειακό πλούτο της χώρας του για ψηφοθηρία;

Έστω κι αν κατέστρεψε κάθε στοιχειώδη έννοια ιδιωτικής πρωτοβουλίας;

Η ιδεολογική κυριαρχία των θαυμαστών του είναι ασφυκτική αλλά πρόσκαιρη, τον τελευταίο λόγο θα τον έχει η Ιστορία.

Πέντε διαμάντια μεσ’ τα σκουπίδια


Στη ζωή δεν παίρνεις «ό,τι σου αξίζει». Στο ίντερνετ πάλι, αν το ψάξεις πολύ, κάτι γίνεται.
FC: Πέντε διαμάντια μεσ’ τα σκουπίδια
Το ψάξιμο από μόνο του δεν φτάνει. Κατά παράφραση του κουπλέ των Ξύλινων Σπαθιών «Πηγαίνουμε να βρούμε τον κρυμμένο θησαυρό / ρουμπίνια, διαμάντια, ασήμι, χρυσό / στου ίντερνετ τη ζούγκλα, σε μέρη μακρινά / χανόμαστε, γινόμαστε πολύχρωμα πουλιά». 

Τα παρακάτω λινκς είναι καθαρά προσωπικές επιλογές και θεωρούμε ότι αξίζουν την προσοχή, το «κλικ» σας και μια θέση στα bookmarks σας. Γιατί είναι ανακουφιστικό να ξέρεις ότι υπάρχουν μερικά -έστω λίγα- μέρη στο ίντερνετ που μπορείς να επιστρέφεις κάθε φορά με τη βεβαιότητα ότι δεν θα σε απογοητεύσουν. 

1. Gather8 
Πρόκειται για «αποθήκη κειμένων», όχι όμως σαν αυτές π.χ. τύπου Yahoo που σε φλομώνουν με λινκς κατινιάς, κουτσομπολιού και ασημαντότητας. Στο Gather8 βρίσκετε καθημερινά μια προσεκτική επιλογή κειμένων από την ελληνική αλλά και τη διεθνή μπλογκόσφαιρα, τόσο «γεμάτα» που δεν θα ξανανιώσετε πνευματική πείνα για καιρό. 

2. In bed with Maradona 
Πρόκειται για το -από κάθε άποψη- αρτιότερο και αξιολογότερο σάιτ για το παγκόσμιο ποδόσφαιρο που κυκλοφορεί online. Τα κείμενά του σε μαγνητίζουν, η αισθητική του σε σκλαβώνει. Αν είσαι πραγματικός φίλαθλος και afficionado του ποδοσφαίρου, σ’ αυτό θα βρεις τον καθημερινό σου τόπο λατρείας. Αν είσαι δημοσιογράφος (ή δηλώνεις τέτοιος) μια ματιά στο περιεχόμενο θα αρκέσει για να σκεφτείς σοβαρά να «κρεμάσεις» το πληκτρολόγιό σου. 

3. georgakopoulos.org 
Απλό. Ένας πολυπράγμων άνθρωπος γράφει για ενδιαφέροντα πράγματα με ενδιαφέροντα τρόπο και τα παρουσιάζει όμορφα κι απλά μέσω ενός ιδιαιτέρως καλαίσθητου σάιτ. 

4. Everyday I show 
Όσοι γουστάρετε τη φωτογραφία και έχετε πλέον «λιώσει» το σάιτ του National Geographic, την ενότητα «The big picture» του Boston.com, το Flickr, το Tumblr κλπ. εδώ θα βρείτε έναν παράδεισο πολύ πιο μεγάλο σε ποικιλία απ’ όσο φαντάζεστε. 

5. Καρτέσιος 
Κείμενα για όσους αγαπάνε το διάβασμα. Περισσότερο επί της επικαιρότητας στη στήλη «Καρτέσιος», περισσότερο προσωπικά στη στήλη «Επί προσωπικού», αξιόλογα, ακριβή, περιγραφικά και «γλυκόπιοτα» σε κάθε περίπτωση. 

Αν σας άρεσε, θα το επαναλάβουμε σύντομα. Καλό ψάξιμο και στα δικά σας «ταξίδια». 

Γιάννης Τσαούσης 

www.fightclub.gr 

Φάση των 16: Ο Μπέιλ "καθάρισε" ξανά την Ίντερ, η Στεάουα απειλεί την Τσέλσι

Σε "δήμιο" της Ίντερ εξελίσσεται ο Γκάρεθ Μπέιλ, αφού μετά το Champions League προ 2 ετών, οδήγησε την Τότεναμ σε νίκη 3-0 επί των "νερατζούρι" και στη φάση των 16 του Europa League. Το εύστοχο χτύπημα πέναλτι του Ράουλ Ρουσέσκου χάρισε τη νίκη στην Στεάουα επί της Τσέλσι (1-0) και απειλεί με αποκλεισμό τους πρωταθλητές Ευρώπης. Με το ένα πόδι στην επόμενη φάση η Λάτσιο που νίκησε 2-0 την Στουτγκάρδη.
Τότεναμ - Ίντερ 3-0
Ήταν χειμώνας του 2010 όταν ο Γκάρεθ Μπέιλ είχε ανέβει ορισμένα μέτρα στον αγωνιστικό χώρο και από θέση δεξιού μέσου κατατρόπωνε τον κορυφαίο αριστερό μπακ της προηγούμενης σεζόν, Μάικον. Με 3 γκολ στην ήττα του Μιλάνου (4-3) και εκπληκτική εμφάνιση στη νίκη 3-1 του Λονδίνου, ο Ουαλός έδινε τα διαπιστευτήριά του στις μεγάλες διοργανώσεις. Fast forward στο σήμερα και στη φάση των 16 του Europa League στο "Γουάιτ Χαρτ Λέιν" και ο Μπέιλ πρωταγωνίστησε για ακόμα μία φορά στην υποταγή των "νερατζούρι" στους Λονδρέζους. Σημείωσε το 1ο γκολ στη νίκη 3-0 και έδειξε το δρόμο στους συμπαίκτες του, με τους Γκίλφι Σίγκουρντσον και Γιαν Βέρτονγκεν να ακολουθούν. Στη μονομαχία των 2 νεαρών τεχνικών, ο Αντρέ Βίλας Μπόας έκανε ρουά ματ στον Αντρέα Στραματσιόνι, ο οποίος χρησιμοποίησε τον Αντόνιο Κασάνο ως βασικό... φουνταριστό στο 1ο ημίχρονο και όταν έριξε στον Ροδρίγο Παλάσιο στο 2ο μέρος, ήταν πλέον αργά. Μοναδικό θετικό για τους Ιταλούς, ο Μπέιλ δεν θα παίξει στον επαναληπτικό αφού δέχθηκε κίτρινη κάρτα για "θέατρο".
 
Στεάουα - Τσέλσι 1-0
Μία αυστηρή απόφαση του Σεργκέι Καράσεφ έμελλε να κρίνει την αναμέτρηση της Στεάουα με την Τσέλσι. Η φάση που σημάδεψε τον αγώνα του Βουκουρεστίου έγινε στο 34ο λεπτό όταν ο Ράιαν Μπέρτραντ χρησιμοποίησε το χέρι του για να εμποδίσει τον Ράουλ Ρουσέσκου και ο Ρώσος διαιτητής έδειξε το σημείο του πέναλτι. Ο Ρουσέσκου ευστόχησε και έδωσε το προβάδισμα στους γηπεδούχους. Όσο περνούσε η ώρα η ομάδα του Ράφα Μπενίτεθ ενέτεινε την πίεσή της προς τα καρέ του Τσίπριαν Ταταρουσάνου, ο οποίος έκανε 3 σημαντικές αποκρούσεις και συνέβαλε τα μέγιστα για να σημειώσει η Στεάουα μία πολύ σπουδαία νίκη επί των πρωταθλητών Ευρώπης. Ως εκ τούτου συνεχίστηκε η παράδοση που θέλει τους αγγλικούς συλλόγους να μην νικούν στην έδρα της Στεάουα (8 ανεπιτυχείς προσπάθειες και μόλις 4 γκολ)
 
Άνζι - Νιούκαστλ 0-0
Ανάλογη με τη θερμοκρασία στην Μόσχα ήταν η πρώτη αναμέτρηση της Άνζι με την Νιούκαστλ για τη φάση των "16" του Europa League. Το ανιαρό παιχνίδι του "Λουζνίκι" έληξε ισόπαλο χωρίς γκολ. Ο Γουίλιαν δημιούργησε κάποια προβλήματα στην άμυνα της Νιούκαστλ, αλλά τραυματίστηκε στον αστράγαλο και αποχώρησε στο 23'. Με την είσοδο του Λασινά Τραορέ, ο Γκους Χίντινκ άλλαξε το σύστημα σε 4-4-2, ωστόσο η ποιότητα του αγώνα δεν βελτιώθηκε. Οι δύο ομάδες είχαν μόλις μία προσπάθεια στο πρώτο ημίχρονο, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η πρώτη τελική της αγγλικής ομάδας (με 7 Γάλλους στο αρχικό της σχήμα) καταγράφηκε στο 64ο λεπτό. Εν τέλει η ελαφρώς καλύτερη Άνζι υπέστη την πρώτη εντός έδρας απώλεια της σύντομης ευρωπαϊκής ιστορίας της.
 
 
Στουτγκάρδη - Λάτσιο 0-2
Αφού ξεπέρασε το εμπόδιο της Γκλάντμπαχ, η Λάτσιο βρίσκεται αγκαλιά με την πρόκριση επί μιας ακόμη γερμανικής ομάδας. Η ομάδα του Βάλτερ Ματσάρι άνοιξε το σκορ στο 21ο λεπτό με αριστερό εν κινήσει γυριστό του Έντερσον, έπειτα από φάση διαρκείας στα καρέ της Στουτγκάρδης. Οι γηπεδούχοι ήταν προβλέψιμοι στο επιθετικό κομμάτι και ευάλωτοι στο αμυντικό, με αποτέλεσμα να χάσουν σημαντικό έδαφος στην υπόθεση πρόκριση. Όταν ο Ογκένι Ονάζι έκανε το 2-0 με εκπληκτική ατομική ενέργεια στο 56ο λεπτό, τα περιθώρια των παικτών του Μπρούνο Λαμπαντία στένεψαν αρκετά. Η Στουτγκάρδη απείλησε στο 62ο λεπτό με τον Σίντζι Οκαζάκι και στο 82ο με τον Σερντάρ Τασκί, αλλά δεν μπόρεσε να πετύχει το γκολ που θα της αύξανε τις ελπίδες ενόψει του επαναληπτικού.
Λεβάντε - Ρούμπιν 0-0
Λεβάντε και Ρούμπιν ισορρόπησαν σχεδόν στα πάντα στην Ισπανία και άφησαν ανοιχτούς τους λογαριασμούς για τον επαναληπτικό στη Ρωσία. Ο αρχηγός των Ισπανών, Σέρχιο Μπαγεστέρος, πρωταγωνίστησε στην αναμέτρηση με δοκάρι στο 2' και μία μεγάλη ευκαιρία στο 45', ενώ στο 52' κέρδισε την αποβολή με 2η κίτρινη κάρτα του Αργεντινού μπακ Κριστιάν Ανσάλντι. Η κόκκινη κάρτα αποδείχθηκε δώρο... άδωρο για τους γηπεδούχους, αφού 2 λεπτά αργότερα έχασαν με απευθείας αποβολή τον Μίτσελ. Οι Ρώσοι έχασαν 2 καλές ευκαιρίες με τον Σαλομόν Ροντόν και Μπιμπράς Νάτκο στα τελευταία λεπτά και το 0-0 έμεινε μέχρι τέλους.
 
Πίλζεν - Φενέρμπαχτσε 0-1
Με το ένα πόδι στην επόμενη φάση βρίσκεται η Φενέρμπαχτσε, η οποία ήταν πολύ καλύτερη της Πίλζεν και επικράτησε δίκαια. Το πρώτο ημίωρο περιελάμβανε μόλις μία καλή φάση (μακρινό σουτ του Μεχμέτ Τοπάλ), ενώ στο 38ο λεπτό ο Φράντισεκ Ράιτοραλ σημάδεψε το δοκάρι του Βολκάν Ντεμιρέλ. Ο Μούσα Σο, ο Ντιρκ Κάουτ και ο Κρίστιαν απείλησαν την εστία του Μάτους Κόζατσικ, προτού ο Πιερ Γουεμπό χαρίσει τη νίκη στην τουρκική ομάδα. Στο 81ο λεπτό ο Γκοκχάν Γκονούλ έκανε τη σέντρα από τα δεξιά, ο Σο έπιασε την κεφαλιά που αποκρούστηκε από τον Κόζατσικ και ο Καμερουνέζος σκόραρε προ κενής εστίας με κεφαλιά.
 
Μπενφίκα - Μπορντό 1-0
Στη χειρότερη εμφάνιση της σεζόν, η Μπενφίκα είχε την τύχη με το πλευρό της και νίκησε 1-0 την Μπορντό στο "Λουζ". Οι Λουζιτανοί έφτασαν σε ένα ανέλπιστο γκολ με σπόντα σε δοκάρι και Σεντρίκ Καρασό από σουτ του Ροδρίγο στο 21ο λεπτό. Οι "γιρονδίνοι" βρίσκονταν διαρκώς στην επίθεση και έχασαν αρκετές ευκαιρίες για να σημειώσουν ένα καθοριστικό εκτός έδρας γκολ. Στον αντίποδα, οι καλές στιγμές των γηπεδούχων δεν έπεισαν το κοινό των "αετών" της Λισαβόνας, το οποίο αποδοκίμασε την ομάδα μετά από τη λήξη του αγώνα.

Σε ρυθμούς twitter

# Στις 7 νίκες σταμάτησε το εντός έδρας νικηφόρο σερί της Άνζι. Το στοιχειωμένο ρεκόρ ανήκει στην θρυλική Ρεάλ της πενταετίας 1955-1960 (17 νίκες).
# Σχεδόν 12.000 θεατές παρακολούθησαν την αναμέτρηση του "Λουζνίκι". Ανάμεσά τους και 64 ηρωικοί φίλαθλοι της Νιούκαστλ.

Τα αποτελέσματα των πρώτων αγώνων

Άνζι - Νιούκαστλ 0-0
Στεάουα - Τσέλσι 1-0
(34' πέν. Ρουσέσκου)
Πίλζεν - Φενέρμπαχτσε 0-1
(81' Γουεμπό)
Στουτγκάρδη - Λάτσιο 0-2
(21' Έντερσον, 56' Ονάζι)
Τότεναμ - Ίντερ 3-0
(6' Μπέιλ, 18' Σίγκουρντσον, 53' Βέρτονγκεν)
Λεβάντε - Ρούμπιν 0-0
Βασιλεία - Ζενίτ 2-0
(83' Ντίας, 90+4' πέν. Α. Φρέι)
Μπενφίκα - Μπορντό 1-0
(21' Ροδρίγο)
*** Οι επαναληπτικοί θα διεξαχθούν στις 14 Μαρτίου

Πέθανε ο πρόεδρος της Βενεζουέλας Ούγκο Τσάβες


Μετά από πολύμηνη μάχη με τον Καρκίνο, ο πρόεδρος της Βενεζουέλας Ούγκο Τσάβες, πέθανε σε ηλικία 58 ετών

"Έφυγε" από τη ζωή το βράδυ της Τρίτης (ώρα Ελλάδος) ο πρόεδρος της Βενεζουέλας Ούγκο Τσάβες. Ο Ούγκο Τσάβες είχε πρόσφατα υποβληθεί σε επέμβαση, καθώς έδινε σκληρή μάχη με τον καρκίνο.
Την δυσάρεστη είδηση ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της χώρας Ν. Μαντούρο, ο οποίος λίγες ώρες νωρίτερα είχε δηλώσει ότι η κατάσταση της υγείας του Τσάβες ήταν κρίσιμη.

Andrew Sullivan, Gay Catholic Blogger, Speculates Pope Is Gay

Andrew Sullivan Pope Is Gay

A prominent Catholic and gay blogger has renewed speculation that the outgoing Pope Benedict may be secretly gay.
Following the announcement that Benedict will not go into hidden retirement but will instead continue living in the Vatican with trusted secretary Archbishop Georg Gaenswein, The Dish's Andrew Sullivan penned a post titled, "Two Popes, One Secretary," in which he speculates that "something truly weird going on."
The 56-year-old Gaenswein, dubbed "Gorgeous Georg" by the Italian media, was recently featured on the cover of Italian Vogue, according to the New York Daily News. Vogue, which did not interview the archbishop for the article, titled its piece: "Father Georg - It's not a sin to be beautiful."
"So Benedict’s handsome male companion will continue to live with him, while working for the other Pope during the day," Sullivan writes. "Are we supposed to think that’s, well, a normal arrangement?"
Clearly, Sullivan does not.
In a past column, Sullivan concluded that it "seems pretty obvious" that "the current Pope is a gay man," albeit one who has not "explored his sexuality, or has violated his own strictures on the matter." Detailing the close relationship between His Holiness and the papal right-hand man, Sullivan's column cites Colm Tóibín's tabloid-esque review of Angelo Quattrocchi's book The Pope Is Not Gay.
From the review: 
When asked if he felt nervous in the presence of the Holy Father, Gänswein replied that he sometimes did and added: ‘But it is also true that the fact of meeting each other and being together on a daily basis creates a sense of “familiarity”, which makes you feel less nervous. But obviously I know who the Holy Father is and so I know how to behave appropriately. There are always some situations, however, when the heart beats a little stronger than usual.’
Gaenswein's proposed living arrangement is just more proof for Sullivan that the pope is closeted. "This man – clearly in some kind of love with Ratzinger (and vice-versa) will now be working for the new Pope as secretary in the day and spending the nights with the Pope Emeritus," Sullivan wrote this week. "This is not the Vatican. It’s Melrose Place."
Sullivan's column is more grist for the Vatican's gay rumor wheel, coming on the heels of a bombshell article in Italian paper La Repubblica, which claimed the pope's resignation was influenced by a damning internal document that reportedly cited powerful lobbying influences in the Vatican, including a gay lobby.
La Repubblica detailed other points from the alleged dossier, including the claim that a gay underground network organized sexual meetings of members at venues across Rome and Vatican City.
(Hat tip, Business Insider)




Δείτε τι φανερώνει ο γραφικός χαρακτήρας


Δείξε μου το φίλο σου αν σου πω ποιος είσαι...λέει η παραδοσή μας αλλά καλύτερα θα ήταν “Δείξε μου το γραφικό σου χαρακτήρα να σου πω ποιος είσαι”. Δυστυχώς ή ευτυχώς, ο τρόπος που γράφουμε φανερώνει πολλά για την προσωπικότητα μας καθώς και για την εκάστοτε ψυχολογική μας κατάσταση....
Δείτε τι φανερώνει ο γραφικός χαρακτήρας

Όπως λένε οι ειδικοί, η διαδικασία του γραψίματος ελέγχεται από το κεντρικό νευρικό σύστημα καθώς συμμετέχουν πολλοί μυς όπως του μπράτσου, του αγκώνα, του χεριού, των δαχτύλων και της ωμοπλάτης. Άν κανετε υπομονή μέχρι το τέλος, στα δείγματα γραφής που ακολουθούν και στην ερμηνεία τους, ίσως κάποιοι συναντήσετε τον εαυτό σας ή κάποιο κοντινό σας πρόσωπο.

ΓΕΝΙΚΑ:
- Ο ειλικρινής = μεγάλα στρογγυλά και ομοιόμορφα γράμματα, σε ευθεία γραμμή.
- Ο φιλότιμος = στρογγυλά γράμματα και τονίζει τα σημεία στίξης – σημάδι ανθρώπου με προσοχή στη λεπτομέρεια.
- Ο οικονόμος = προσεχτικά και ομοιόμορφα, με ελαφριά κλίση στις γραμμές και χωρίς να τονίζει τα κεφαλαία.
- Ο γενναιόδωρος =ευρύχωρα και καθαρά, ξεχωρίζοντας έντονα τα μεγάλα γράμματα και τα κεφαλαία από τα υπόλοιπα γράμματα.
- Ο ταπεινός = μικρά, απλά και ομοιόμορφα γράμματα, ενώ οι γραμμές τείνουν να κάνουν ζικ-ζακ.
- Ο μελαγχολικός = ξεχωρίζει από την έντονη κλίση των γραμμάτων του. Η πίεση είναι στην αρχή σταθερή, αλλά σιγά-σιγά χάνεται. Τα σημεία στίξης είναι αρχικά έντονα, αλλά καθώς προχωρά το γραπτό, τείνουν να εξαφανίζονται.
- Ο υπερήφανος = μεγάλα γράμματα, τονισμένα κεφαλαία, ενώ το τελευταίο γράμμα κάθε λέξης φαίνεται να είναι πιο έντονο από τα υπόλοιπα.
- Ο καλλιτέχνης = καλλιγραφικά και το μέγεθος των γραμμάτων τείνει να μικραίνει καθώς προχωρά το γραπτό.
- Ο αλτρουιστής = με έντονη κλίση και πίεση. Τα γράμματα είναι στρόγγυλα και τα κεφαλαία σχεδόν καλλιγραφικά.
- Ο διακριτικός = μικρά γράμματα, με ελαφριά πίεση και οι γραμμές τείνουν προς τα πάνω. Τα γράμματα τείνουν να έχουν αρκετές σπείρες και καμπύλες, αλλά το τελευταίο γράμμα κάθε λέξης είναι μάλλον σεμνό και περιορισμένο.
- Ο αλαζόνας = τονίζει υπερβολικά τα κεφαλαία γράμματα και συνήθως η υπογραφή του είναι μεγάλη και πολύπλοκη, καταλήγοντας σε περιττές “διακοσμήσεις” με κάμπυλες γραμμές.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ:1) Οι συνδέσεις:Tα ασύνδετα μεταξύ τους γράμματα = όχι καλός αυτοέλεγχος, υπερβολική φαντασία, αποσπασματικός τρόπος σκέψης.Σύνδεση με λεπτές γραμμούλες (ο λεγόμενος «νηματοειδής τύπος») = έντονη αίσθηση αυτοσυντήρησης, ευκολία προσαρμογής και μεγάλη πνευματική συνάφεια.Σύνδεση με έντονες γραμμές και όλη η γραφή δείχνει να διαθέτει ομοιογένεια και ροή = ηρεμία, ευγενικό, με αυτοπειθαρχία, μια προσωπικότητα συμπαθητική αλλά και ενίοτε πληκτική.
2) H κλίση των γραμμάτων:

H κλίση προς τα δεξιά = εξωστρέφεια, παρορμητισμός, δίνουν μεγάλη σημασία στις σχέσεις με τους άλλους, καλλιτεχνική φύση.Η υπερβολική κλίση προς τα δεξιά (σε γωνία μικρότερη από 45 μοίρες) = υπερευαίσθησία, ασυλόγιστη συμπεριφορά.Tα κατακόρυφα γράμματα = λογική, ανεξαρτησία, αυτοκυριαρχία ακόμα και σε περιπτώσεις κρίσης, άτομα διευθυντικών θέσεων.H κλίση προς τα πίσω = εσωστρέφεια παρά τον πλούσιο συναισθηματικό κλοσμο.Διαφορετικές κλίσεις = ευστροφία, αυθορμητισμός αλλά ελάχιστος αυτοέλεγχος, ευμετάβλητη διάθεση, αποφυγή ανάληψης μεγάλες ευθυνών.

3) Οι 3 ζώνες: Eπάνω, στη μέση και κάτω:

H γραφολογία χωρίζει τα γράμματα σε τρεις οριζόντιες ζώνες, καθεμιά από τις οποίες συνδέεται με μια ομάδα χαρακτηριστικών της προσωπικότητας.

Στην άνω ζώνη ανήκουν τα γράμματα που αναπτύσσονται εις ύψος, όπως το «β», το «δ», το «θ» αλλά και το «τ». = φιλοδοξίες, τα όνειρα, τα ιδανικά. Όσο περισσότερο τα γράμματα εισχωρούν σε αυτήν τόσο φανερώνει άτομο με ζωηρή φαντασία, τάση στην ονειροπόληση και έλλειψη πρακτικού πνεύματος. Aντίθετα, αν οι θηλιές των γραμμάτων στην άνω ζώνη είναι μικρές, αυτό δείχνει ότι το άτομο δεν επιτρέπει ελευθερία έκφρασης στη φαντασία του. Eπίσης και οι θηλιές ή οι προς τα πάνω προεκτάσεις των γραμμάτων δείχνουν έλλειψη δημιουργικής σκέψη, άτομα λογικά, μεθοδικά, με σωστή κρίση.

Στη μέση ζώνη, εκείνα που δεν προεξέχουν ούτε προς τα πάνω ούτε προς τα κάτω, δηλαδή όλα τα φωνήεντα, καθώς και τα «κ», «π», «σ», «ν». H μέση ζώνη σχετίζεται με τη στάση του ανθρώπου απέναντι στην καθημερινότητα. Όταν υπερισχύει, φανερώνει κοινωνικό άτομο που θέλει να γίνεται αρεστό. Έχει τάση να ζει για το παρόν. Όταν η μέση ζώνη είναι μικρότερη από τις άλλες δύο, δείχνει άτομο πρακτικό, προσγειωμένο και ακούραστο, που ωστόσο μπορεί να αισθάνεται ανικανοποίητο από την καριέρα του και την κοινωνική ή την ερωτική ζωή του.

Στην κάτω ζώνη περιλαμβάνονται τα γράμματα που «κρεμάνε»: «γ», «μ», «ρ», «φ», «χ». Oρισμένα, πάλι, όπως το «ζ», το «ξ», το «λ» και το «ψ», ανήκουν και στην άνω και στην κάτω ζώνη. H άνω ζώνη ταυτίζεται με τις . H κάτω ζώνη σχετίζεται με τις ενστικτώδεις επιθυμίες του ατόμου, τις υλικές ανάγκες, τις σωματικές δραστηριότητες, τη σεξουαλικότητα.

Όσο λοιπόν περισσότερη έμφαση έχει στο γραφικό χαρακτήρα με γεμάτες και έντονες κάτω θηλιές στα γράμματα, τόσο περισσότερο το συγκεκριμένο άτομο δίνει σημασία στα υλικά αποκτήματα, αγαπά τα σπορ, έχει έντονο ερωτισμό.Aν οι κάτω θηλιές είναι τόσο μακριές, που να μπερδεύονται με την από κάτω αράδα, προδίδουν μια αδυναμία κρίσης, έλλειψη οργάνωσης και δυσκολία με τη μεθοδική σκέψη. Oι ασυνήθιστοι σχηματισμοί στις κάτω θηλιές των γραμμάτων μπορεί να σημαίνουν σεξουαλική εκκεντρικότητα αλλά και ασυνήθιστα έντονο ερωτισμό. Aν, πάλι, οι καταλήξεις των γραμμάτων στην κάτω ζώνη είναι ευθείες, έχουμε να κάνουμε με έναν κλειστό χαρακτήρα που διαθέτει σωστή κρίση και κατά πάσα πιθανότητα κλίση στη μουσική ή τα μαθηματικά.

4) Kεφαλαία και πεζά:H σχέση μεγέθους των κεφαλαίων γραμμάτων με των πεζών εκφράζει την άποψη που έχει το άτομο για τον εαυτό του. Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά τους, τόσο πιο ανεβασμένη είναι και η αυτοεκτίμησή του..

Tα ψηλόλιγνα κεφαλαία = δειλία απέναντι στους άλλους, χωρίς ωστόσο κατά βάθος να λείπει η αυτοπεποίθηση. Tο πλατύ κεφαλαία = τάση επιβολής στους άλλους. Tα κοντά κεφαλαία = συντηρητική και άτολμη προσωπικότητα. Αν έχουν σχεδόν το ίδιο ύψος με τα πεζά = χαρακτήρας δειλός και αποτραβηγμένος. Tα πολύ «στολισμένα» κεφαλαία = ανάγκη εντυπωσιασμού των άλλων. Iδίως αν τονίζονται με μια γραμμή που προέρχεται από την άνω ζώνη, φανερώνουν άτομο που έχει σαφή άποψη για την ανωτερότητά του απέναντι στους άλλους. Oι μεγάλες θηλιές στα αριστερά των κεφαλαίων = εγωισμός κι αισθησιασμός. Tα κεφαλαία που επεκτείνονται και στην κάτω ζώνη = επιθετικότητα κι απόλυτη σιγουριά – τα άτομα είναι βέβαια ότι έχουν δίκιο και θα κάνουν το παν να το επιβάλουν.

5) H πίεση και η ταχύτητα:
Σπάνια όταν γράφουμε έχουμε συναίσθηση του πόσο πιέζουμε στο χαρτί το στυλό μας, ωστόσο ο βαθμός της πίεσης αυτής δείχνει τη διάθεση, τη ζωτικότητα και την αποφασιστικότητά μας.H έντονη πίεση = αντοχή, ενθουσιασμό, ζωηρή λίμπιντο. H βαριά πίεση σε ένα κείμενο = άτομο καταπιεσμένο και απογοητευμένο. H ακανόνιστη πίεση = η δύναμη της θέλησης είναι ασταθής, εσωτερικές συγκρούσεις, αισθήματα ανασφάλειας.Γράφει γρήγορα όποιος σκέφτεται και γρήγορα.Η ταχύτητα στο γραπτό = ευστροφία και διεισδυτική σκέψη. Tο αργό γράψιμο = προσπάθεια διατήρησης συναισθηματικού ελέγχου. Aν, μάλιστα, συνδυάζεται και με μικρή πίεση του στυλό πάνω στο χαρτί, φανερώνει ότι η ψυχική και η σωματική κατάσταση την ώρα του γραψίματος δεν είναι η καλύτερη.
6) Tα γράμματα-κλειδιά:

Oρισμένα γράμματα του αλφαβήτου παίζουν βασικό ρόλο σε μια γραφολογική ανάλυση. Tο α και το ο. Aνάλογα με το αν τα κυκλάκια τους είναι ανοιχτά ή κλειστά, δείχνουν το βαθμό που το άτομο ανοίγεται στους άλλους.* Tο ίδιο ισχύει με το δ και με το θ. Eπίσης πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν οι γωνίες που μπορεί να σχηματίζουν – γιατί φυσικά ελάχιστοι άνθρωποι τα κάνουν στρογγυλά με… το διαβήτη.* Tο κεφαλαίο I (το γράμμα της ατομικότητας):- Οριζόντιες γραμμές πάνω κάτω = δημιουργική σκέψη.- Aπλή ίσια γραμμή = άτομο που δίνει βάση στα ουσιώδη.- Μικρό στο ύψος = χαμηλή αυτοεκτίμηση.- Η πάνω θηλιά πιο σχηματισμένη από την κάτω = μεγάλη σημασία στο νου- Η έντονη κάτω θηλιά = υπερβολική σημασία στο σώμα.


Tο τ είναι ένα ακόμη γράμμα που μπορεί να γραφτεί με πολλούς τρόπους, ακόμα και στο χειρόγραφο του ίδιου ατόμου (σε αυτή την περίπτωση προδίδει ευστροφία, αλλά αστάθεια αυτοελέγχου). - Η μακριά οριζόντια γραμμή = δεσποτισμός και έντονη αυτοπροστασία- Η θηλιά στην εγκάρσια γραμμή = τάση για κριτική ευαισθησία, πανουργία.- Tο πεζό «τ», αν έχει μπούκλα στην επάνω ζώνη, είναι δείγμα συντηρητισμού, ενώ, αν δεν έχει εγκάρσια γραμμή και είναι γραμμένο σαν «ι», δείχνει αφηρημάδα, έγνοια ή βιασύνη.- Οριζόντια εγκάρσια γραμμή = εφευρετικότητα- Λοξή εγκάρσια γραμμή = επιθετικότητα, δόση φιλοδοξίας.- Aν γράφεται σαν σταυρουδάκι με μονοκοντυλιά = υπευθυνότητα και λογική.

7) Διάταξη στην σελίδα
Μεγάλο κενό στην αριστερή μεριά της σελίδας = άτομο που κοιτά προς το μέλλον όχι το παρελθόν Μεγάλο κενό στην δεξιά μεριά της σελίδας = φόβος προς το μέλλον, το άγνωστο. Στενό κενό στην αριστερή μεριά της σελίδας = άτομο προσεχτικό που ενοχλείται όταν πιέζεται να ξεκινήσει κάτι χωρίς να είναι έτοιμος. Στενό κενό στην δεξιά μεριά της σελίδας = ανυπόμονησία και ανησυχία

8)Τα κενά μεταξύ των λέξεων
Μεγάλα κενά = άνθρωπος ντροπαλό, προσεχτικός και σκεπτικός Στενά κενά = άνθρωπο ενεργητικός, φλύαρος. Ανύπαρκτα κενά = άνθρωπο ανυπόμονος, ενεργητικός, με μπόλικη αυτοπεποίθηση, κοινωνικός αλλά και με τάση να ‘γαντζώνεται’ στους άλλους.

9) Τα κενά μεταξύ των γραμμών
Μεγάλα κενά = άνθρωπος μοναχικός, ανεξάρτητος, ίσως αντικοινωνικός αντικειμενικός, αμερόληπτος.
Ίσα-ίσα να μην αγγίζονται τα πάνω γράμματα με τα κάτω = φλύαρος, σπάταλος
Μόλις που αγγίζονται τα πάνω ‘χαμηλά’ γράμματα (όπως το ‘γ’ και το ‘ρ’) με τα κάτω ‘ψηλά’ γράμματα (‘β’, ‘δ’, ‘ζ’, ‘λ’, ‘ξ’) = συγκρότηση σκέψης
Όταν το κενό είναι υπερβολικά στενό, με αποτέλεσμα σε σημεία-σημεία να μπλέκεται η μια γραμμή με την επόμενη = χαλαρή αυτοπειθαρχία, παθιασμένη προσωπικότηταΑν λοιπόν πήρατε μια πρώτη γεύση σας λέω ότι ακόμα δεν έχετε δει τίποτα. Για να εξαχθεί συμπέρασμα από γραφολόγο, χρειάζεται να ληφθούν υπ’ όψιν τουλάχιστον 50-60 χαρακτηριστικά. Η επιστήμη έχει εισέλθει σε πολλούς τομείς όπως η εγκληματολογία και η πρόσληψη προσωπικού γίνεται πολλές φορές μέσα από δείγματα γραφής των υποψηφίων.

Οι 10 μεγαλύτερες σφαγές της ιστορίας


Για περίπου τρεις αιώνες, η ανθρώπινη φύση αποτελεί ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα ερευνητικά πεδία. Η θεωρία του «ευγενούς αγρίου», ότι ο άνθρωπος δηλαδή στις φυσικές του συνθήκες είναι ένα ειρηνικό ον, αποτέλεσε έναν από τους πυλώνες της αναγεννησιακής σκέψη και ήταν μια από τις βασικότερες επιρροές του Ζαν Ζακ Ρουσό όταν έγραφε το «Κοινωνικό Συμβόλαιο». Αποτέλεσε δε τη βάση σχεδιασμού σχεδόν όλων των κοινωνικών, πολιτικών και εκπαιδευτικών συστημάτων.
Σήμερα, οι η ανθρωπολογία έχει καταρίψει αυτό το μύθο και θεωρεί ότι η βία είναι μια παγκόσμια σταθερά. Ο άνθρωπος υποστηρίζει ο Στίβεν Πίνκερ, ένας από τους πιο προβεβλημένους όσο αμφιλεγόμενους διανοητές παγκοσμίως, υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι πάντα ήταν τόσο βίαιοι και τόσο φονικοί όσο η τεχνολογία τους το επέτρεπε. Η σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης απλώς κρύβοταν ανάμεσα στα ιστορικά δεδομένα και τις στατιστικές.
«Κάποια από τα δεδομένα ήταν κάτω από τη μύτη μας. Η συμβατική ιστορία δείχνει ότι γινόμαστε πιο φιλήσυχοι και πιο ευγενικοί… Ωστόσο, η μειώση της βίας είναι ένα σποραδικό φαινόμενο, ορατό στην κλίμακα χιλιετιών, αιώνων, δεκαετιών και χρόνων. Είναι παρούσα σε αρκετές τάξεις μεγέθους βίας από τη γενοκτονία, στον πόλεμο, στις δολοφονίες, στην αντιμετώπιση παιδιών ή ζώων» υποστηρίζει ο Πίνκερ.
Η σφαγή Ντρογκέντα (11 Σεπτεμβρίου 1649)Θύματα: έως 4 χιλιάδες
Perierga.gr - Οι 10 μεγαλύτερες σφαγές της ιστορίαςΗ σφαγή της Ντρογκέντα ήταν το πιο αιματηρό γεγονός των Πολέμων των Τριών Βασιλείων μεταξύ 1639 και 1651. Σκοτσέζοι και Ιρλανδοί μάχονταν για την ανεξαρτησία τους από την Αγγλική κυριαρχία, ενώ η Αγγλία βρισκόταν σε εμφύλιο πόλεμο μεταξύ Βασιλικών και Κοινοβουλευτικών.
Το 1649, ο Όλιβερ Κρόμγουελ αποβιβάστηκε στην Ιρλανδία για να ανακτήσει τη χώρα εκ μέρους του Αγγλικού Κοινοβουλίου. Το πρώτο εμπόδιο στο δρόμο του ήταν η οχυρωμένη πόλη της Ντρογκέντα. Ο Κρόμγουελ αποφάσισε να επιτεθεί αιφνιδιαστικά αντί να περιμένει την πτώση της μετά από πολιορκία.
Όταν τελικά κατάφερε να μπει στην πόλη, η φρουρά της που αποτελείτο από Άγγλους Βασιλικούς και Ιρλανδούς καθώς και πλήθος κατοίκων σφαγιάστηκαν χωρίς οίκτο.
Σύμφωνα με διάφορους ιστορικούς η πράξη του Κρόμγουελ ήταν ακόλουθη των συμβατικών πολεμικών ηθών της εποχής που επέτρεπε στους κατακτητές να εξοντώνουν κατά βούληση τον πληθυσμό μιας πόλης που δεν είχε παραδοθεί.
Η σφαγή του Μπατάκ (1876)Θύματα: έως 5 χιλιάδες
«… Σε κάθε πλευρά υπήρχαν ανθρώπινα οστά, κρανία, πλευρά, ολόκληροι σκελετοί, κεφάλια κοριτσιών με μακριές πλεξούδες, κόκκαλα παιδιών και σκελετοί σε ρούχα… Εδώ υπήρχε ένας μύλος γεμάτος με πρησμένα πτώματα; Εκεί το σχολείο με 200 γυναικόπαιδα καμένα ζωντανά».
Έτσι περιέγραψε τη σφαγή του Μπατάκ ο αμερικάνος συγγραφέας και διπλωμάτης Ευγένιος Σουίλερ στη Daily News. Σύμφωνα με τη Encyclopaedia Britannica, 5 χιλιάδες άνθρωποι σφαγιάστηκαν στο Μπατάκ τον Απρίλιο του 1876. Στην ευρύτερη περιοχής της Φιλιππούπολης ο αριθμός των θυμάτων έφτασε τις 15 χιλιάδες.
Η σφαγή ήταν στα πλαίσια αντιποίνων που διετάχθησαν για την εξέγερση των Βουλγάρων κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Η σφαγή της Θεσσαλονίκης (390)Θύματα: 7 χιλιάδες
Perierga.gr - Οι 10 μεγαλύτερες σφαγές της ιστορίαςΗ σύλληψη ενός δημοφιλούς ηνίοχου ήταν αρκετή για να προκαλέσει τη σφαγή 7000 Θεσσαλονικέων το 390 μ.Χ. Ο Βουθέριχος, ένας γότθος στρατιωτικός διοικητής διέταξε τη σύλληψη του ηνίοχου επειδή προσπάθησε να αποπλανήσει έναν υπηρέτη ή τον ίδιο το στρατιωτικό διοικητή. Οι θεατές του ιππόδρομου εξεγέρθηκαν δολοφονώντας το Βουθέριχο.
Στην προσπάθεια του να διατηρήσει τις ισορροπίες με τη δύση, ο Αυτοκράτορας Θεοδόσιος Α’ παρενέβη και διέταξε τη γοτθική φρουρά να καταπνίξει τη εξέγερση. Αν και το νούμερο είναι υπερβολικό δείχνει το μέγεθος της σφαγής και της οργής των γότθων.
Η σφαγή της Σρεμπρένιτσα (13 Ιουλίου 1995)Θύματα: έως 8 χιλιάδες
Perierga.gr - Οι 10 μεγαλύτερες σφαγές της ιστορίαςΗ σφαγή της Σρεμπρένιτσα ήταν μεγαλύτερη σφαγή σε ευρωπαϊκό έδαφος μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το Ιούλιο του 1995 περίπου 8 χιλιάδες Βόσνιοι άντρες και παιδιά εκτελέστηκαν από μονάδες του σέρβικου στρατού που βρίσκονταν υπό τις οδηγίες του στρατηγού Ράτκο Μλάντιτς.
Πριν από τη γενοκτονία, οι δυνάμεις των Ηνωμένων Εθνών είχαν κηρύξει τη Σρεμπρένιτσα «ασφαλή περιοχή». Περίπου 400 ένοπλοι Ολλανδοί κυανόκρανοι βρίσκονταν στην περιοχή την ώρα της σφαγής, κάτι που αργότερα οδήγησε στην πτώση της Ολλανδικής κυβέρνησης.
Σύμφωνα με το συμπέρασμα του προέδρου του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης «οι σερβικές δυνάμεις αφαίρεσαν από όλους τους μουσουλμάνους αιχμαλώτους, στρατιωτικούς και πολίτες, ηλικιωμένους και παιδιά, τα προσωπικά τους υπάρχοντα και έγγραφα και μεθοδικά τους εκτέλεσαν με γνώμονα την ταυτότητα τους».
Η σφαγή του στρατού του Έλφινστοουν (6-13 Ιανουαρίου 1842)Θύματα: 16 χιλιάδες
Στα μέσα του 19ου αιώνα, η Καμπούλ ήταν μια κοσμοπολίτικη μητρόπολη της Ανατολής. Ευρύχωρα ξύλινα σπίτια, κήποι, θεατρικές παραστάσεις, αγώνες κρίκετ, κυνήγια ήταν τα συστατικά της καθημερινότητας εν μέσω μιας σύντομης βρετανικής κατοχής από το 1839.
Ο ντόπιος πληθυσμός δεν είχε υιοθετήσει τα βρετανικά πρότυπα και με υπόβαθρο μια μάχη διπλωματικής επιρροής μεταξύ Ρωσίας, Ινδίας και Μεγάλης Βρετανίας αποφάσισε να επαναστατήσει διώχνοντας τη βρετανική φρουρά.
Υπό την ηγεσία του Ακμπάρ Χαν απώθησε τις δυνάμεις των Άγγλων και Ινδών το 1842 αναγκάζοντας τους να υποχωρήσουν προς το Τζαλαλαμπάντ. Η δύναμη τους που αριθμούσε 4500 οπλίτες και 12000 προσωπικό αποδεκατίστηκε μέχρις ενός. Για τους Βρετανούς, η τραγική κατάληξη της οπισθοχώρησης οφείλεται στην ανικανότητα του Αρχιστράτηγου Γουίλιαμ Έλφιστοουν.
Η σφαγή του Κατίν (1940)Θύματα: έως 25 χιλιάδες
Perierga.gr - Οι 10 μεγαλύτερες σφαγές της ιστορίαςΔύο, μόλις, εβδομάδες μετά τη γερμανική εισβολή της 1ης Σεπτεμβρίου 1939 στη Πολωνία, ο Κόκκινος Στρατός εισέβαλε στα ανατολικά της χώρας προκειμένου να ασφαλίσει τα εδάφη που είχαν προσαρτηθεί στη Σοβιετική Ένωση με τη Γερμανοσοβιετική συμφωνία των Μολότοφ-Ρίμπεντροπ.
4 χρόνια αργότερα, το 1943, και ενώ οι πρώην σύμμαχοι βρίσκονταν πλέον σε πόλεμο, η Ναζιστική Γερμανία ανακοίνωσε την ανακάλυψη ομαδικών τάφων στο δάσος του Κατίν.
Την ανακοίνωση ακολούθησε ένα μπαράζ διπλωματικών εξελίξεων και προπαγάνδας αλλά το πραγματικό γεγονός και οι ιστορικές λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές για πολλές δεκαετίες.
Οι αποκαλύψεις ήρθαν τελικά το 1990, όταν ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ παραδέχτηκε ότι οι σοβιετικές μυστικές υπηρεσίες ήταν υπεύθυνες για τη σφαγή του Κατίν. Η διαταγή δόθηκε στις 5 Μαρτίου 1940 από τον Ιωσήφ Στάλιν κατόπιν υπόδειξης του Λαυρέντη Μπέρια. Παράλληλα, οι σοβιετικές αρχές επιβεβαίωσαν την ύπαρξη ομαδικών τάφων σε δύο ακόμη σημεία. Οι νεκροί, πολωνοί έφεδροι αξιωματικοί και οπλίτες στην πλειονότητα, ανέρχονται στους 21,768 σύμφωνα με τα πιο έγκυρα δεδομένα.
Η σφαγή του Μπάμπι Γιαρ (29-30 Σεπτεμβρίου 1941)
Θύματα: περισσότερα από 30 χιλιάδες
Perierga.gr - Οι 10 μεγαλύτερες σφαγές της ιστορίαςΌτι δεν κατάφεραν ο Κόκκινος Στρατός και η NKVD επί του πληθυσμού της Ουκρανίας, ολοκλήρωσαν με τον πιο ειδεχθή τρόπο οι δυνάμεις των SS το Σεπτέμβριο του 1941. Με τη βοήθεια τοπικών συνεργατών και της ουκρανικής αστυνομίας εκτέλεσαν 33771 εβραίους πολίτες του Κίέβου κάτι που θεωρείται η μεγαλύτερη μεμονωμένη σφαγή στην ιστορία του Ολοκαυτώματος.
Η νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου (1572)Θύματα: 3 έως 100 χιλιάδες
Η Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου ήταν το αποτέλεσμα μιας σειράς γεγονότων με φόντο τη διαμάχη καθολικών και προτεσταντών στο Παρίσι του 16ου αιώνα. Παρότι εύθραυστη, η συνθήκη Ειρήνης του Σεν Ζερμέν (1570) έβαλε προσωρινά τέλος στις θρησκευτικές συγκρούσεις και στον τρίτο πόλεμο των θρησκειών. Δύο χρόνια αργότερα, η Μαργκερίτ Ντε Βαλουά (μετέπειτα Βασίλισσα Μαργκό και κόρη της Αικατερίνης των Μεδίκων) υποχρεώθηκε σε γάμο με τον προτεστάντη Ερρίκο Γ’ προκειμένου να συμφιλιωθούν οι ουγενότοι με τους καθολικούς.
Ωστόσο, η οικογένεια της Αικατερίνης των Μεδίκων όσο και η διοίκηση του Παρισιού δεν έβλεπαν με συμπάθεια το γάμο. Ο μύθος λέει ότι οι νεόνυμφοι δεν κοίταξαν ούτε μια φορά ο ένας τον άλλο κατά τη διάρκεια της τελετής.
Η σπίθα που άναψε τη φωτιά ήταν η αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας του Ναύαρχου Κολινί, του πιο επιφανή ηγέτη των ουγενότων. Οι Ουγενότοι συγκέντρωσαν ένα στρατό 4000 ανδρών έξω από το Παρίσι ως επίδειξη δύναμης και χωρίς πρόθεση να εισβάλλουν στην πόλη. Σε αντίδραση, οι αρχές του Παρισιού έκλεισαν τα τείχη εξοπλίζοντας τους καθολικούς πολίτες. Μετά το σύνθημα για την έναρξη των επιθέσεων, που δόθηκε τις πρώτες ώρες της ημέρας του Αγίου Βαρθολομαίου, και για περίπου έξι εβδομάδες, οι ουγενότοι που είχαν παγιδευτεί στην πόλη σφαγιάζονταν ανηλεώς.
Οι σφαγές σε σοβιετικές φυλακές του 1941
Θύματα: έως 100 χιλιάδες
Το δεύτερο επεισόδιο της σφαγής του Κατίν ήρθε ένα χρόνο αργότερα και κατά τα πρώτα στάδια της Επιχείρησης Μπαρμπαρόσα. Η NKVD και ο Κόκκινος Στρατός που υποχωρούσε από τα εδάφη της Βαλτικής ανέλαβαν την εκκαθάριση των περιοχών από πολιτικούς κρατούμενους και αιχμάλωτους πολέμου. Η πλειοψηφία των θυμάτων που ανέρχονται στις 100 χιλιάδες ήταν Πολωνοί, Λευκορώσοι και Ουκρανοί.
Η σφαγή της Νανκίνγκ (1937–1938)Θύματα: 42 έως 400 χιλιάδες
Με συνολικό αριθμό θυμάτων που κυμαίνεται από 42 έως 400 χιλιάδες, 155 χιλιάδες καταμετρημένες σωρούς και άγνωστο αριθμό θυμάτων που κάηκαν, πετάχτηκαν στο ποταμό ΓιανγκΤσε, απήχθηκαν, εξαφανίστηκαν, πέθαναν αργότερα από ασθένειες ή αυτοκτόνησαν, η σφαγή της Νανκίνγκ είναι η πιο αιματηρή και αποτρόπαια σφαγή στην ιστορία.
Καταμεσής του δεύτερου Σινοϊαπωνικού πολέμου και μετά της μάχη της Σαγκάης, όπου έλαβαν χώρα εγκλήματα πολέμου και από τις δύο αντίπαλες πλευρές, ο αυτοκράτορας Χιροχίτο διέταξε την άρση των περιορισμών του διεθνούς δικαίου για τους κινέζους αιχμάλωτους πολέμου.
Μετά την πτώσης της Νανκίνγκ, πρωτεύουσας τότε της Κίνας, ο Ιαπωνικός στρατός επιδόθηκε σε λεηλασίες με πρόσχημα την εκκαθάριση στρατιωτών που κρύβονταν ανάμεσα σε πολίτες. Επί έξι εβδομάδες οι ιάπωνες στρατιώτες δολοφονούσαν, ακρωτηρίαζαν, βίαζαν, έκλεβαν και υποχρέωναν σε πράξεις αιμομιξίας τον κινεζικό πληθυσμό. Οι περιγραφές που έχουν διασωθεί κάνουν λόγο για ανήκουστη βιαιότητα κατά την τέλεση των εγκλημάτων.
πηγή: men24.gr

Παγκόσμια τράπεζα σπόρων, η σύγχρονη κιβωτός


Η Παγκόσμια Τράπεζα Σπόρων Svalbard είναι ένα ιδαίτερα ασφαλές θησαυροφυλάκιο σπόρων. Βρίσκεται στο νησί Spitsbergen του νορβηγικού αρχιπελάγους Svalbard, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση 1120 χλμ Βόρειο Πόλο.
Η λειτουργία της άρχισε στις αρχές του 2008 και στόχος της είναι να βοηθήσει στη συντήρηση της βιοποικιλότητας στον πλανήτη, φιλοδοξώντας να συγκεντρώσει σπόρους από κάθε γνωστό είδος φυτού του πλανήτη.
Perierga.gr - Παγκόσμια τράπεζα σπόρων
Η κατασκευή της κόστισε 8 εκ. δολάρια ΗΠΑ και χρηματοδοτήθηκε από τη νορβηγική κυβέρνηση. Διοικείται μετά από τριμερή συμφωνία της Νορβηγικής κυβέρνησης, του διεθνούς οργανισμού Global Crop Diversity Trust και του Nordic Genetic Resource Center (Κέντρο Γενετικών Πόρων των Σκανδιναβικών χωρών).
Το θησαυροφυλάκιο σπόρων χτίστηκε σε ένα παλιό ορυχείο και στο εσωτερικό του υπάρχουν κρυμένα αποθέματα σπόρων από όλη τη διατροφική αλυσίδα. Βρίσκεται ψηλά στο βουνό για να αποφύγει στην αύξηση της στάθμης της θάλασσας, αλλά και πολύ βαθειά στη γη για να είναι προστατευμένο ακόμη και από μία πυρηνική έκρηξη ή σύγκρουση μεγάλου μετεωρίτη με τη Γη.
Perierga.gr - Παγκόσμια τράπεζα σπόρων
Άν και η κατασκευή του αναζωπύρωσε τις θεωρίες σχετικά με το τέλος του κόσμου και τις επερχόμενες καταστροφές, ο βασικός του σκοπός είναι η προστασία της βιοποικιλότητας προσφέροντας ένα οργανωμένο χώρο αποθήκευσης επιπρόσθετα στις κατά τόπους τράπεζες σπόρων. Η διαχείριση των τοπικών αποθηκών πολλές φορές οδηγεί σε απώλεια ειδών. Η πρόσβαση στους σπόρους ορίζεται από τη Διεθνή Συνθήκη Γενετικών Πόρων Φυτών.