Τον μύθο που ήθελε τους υπέροχους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους, τις γνωστές σε όλους «αουτομπάν», να αποτελούν δημιούργημα του Αδόλφου Χίτλερ, ανασκευάζει δημοσίευμα της Deutsche Welle, στο οποίο σύγχρονοι ιστορικοί - με αφορμή την συμπλήρωση 80 χρόνων από την παράδοση των πρώτων 20 χιλιόμετρων στην κυκλοφορία - καταρρίπτουν τις ως τώρα παγιωμένες αντιλήψεις.
Ο μύθος, λένε οι ιστορικοί, καλλιεργήθηκε συνειδητά από την προπαγανδιστική μηχανή των Ναζί. Στην πραγματικότητα, η κατασκευή των «άουτομπαν» είχε ξεκινήσει πριν την άνοδο των Ναζί στην εξουσία, αλλά στη συνέχεια επεκτάθηκε τόσο για συμβολικούς, όσο και για στρατηγικούς λόγους,αφού οι αουτομπάν συνέβαλαν στην ταχύτερη μεταφορά στρατευμάτων από την «Φάτερλαντ» προς τα μέτωπα του Β΄Παγκοσμίου.
Η υπόθεση φαίνεται ότι ξεκίνησε με μια φωτογραφία που απεικόνιζε τον ίδιο τον Αδόλφο Χίτλερ με φτυάρι να εγκαινιάζει τις εργασίες για την κατασκευή ενός νέου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου. Η φωτογραφία έτυχε ευρείας κυκλοφορίας, όπως ήταν αναμενόμενο, ειδικότερα σε περιοχές που δεν είχαν γίνει ακόμα ανάλογες εργασίες.
Σύντομα, οργανώθηκε από τους ναζιστές μια πολύ προσεκτική επιχείρηση προπαγάνδας που περιελάμβανε σειρά τέτοιων φωτογραφιών με εργάτες κατά τη διάρκεια των έργων οι οποίες κυκλοφορούσαν για χρόνια: έτσι εδραιώθηκε η συγκεκριμένη πεποίθηση στο μυαλό μιας ολόκληρης γενιάς Γερμανών, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που συνεχίζουν να το πιστεύουν μέχρι και σήμερα.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς, πάντως, ο Αδόλφος Χίτλερ απλώς διαισθάνθηκε την αυξανόμενη ανάγκη για γρήγορες μετακινήσεις που διαφαινόταν ότι θα υπάρχει σε ολόκληρο τον κόσμο και για το λόγο αυτό στήριξε ολόκληρη την ναζιστική προπαγάνδα στην υπόσχεση ότι όλοι, και όχι μόνο οι πλούσιοι - κάτι που ήταν αδιανόητο για την εποχή - θα μπορούσαν να κυκλοφορούν στους αυτοκινητοδρόμους, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να προσελκύσει ολόκληρο το έθνος προς το μέρος του και να εξασφαλίσει την παραμονή του στην εξουσία. Ταυτόχρονα, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι - όπως και το εκτενέστατο σιδηροδρομικό δίκτυο της εποχής - είχαν τεράστια στρατηγική σημασία, αφού επέτρεπαν τις ταχύτατες μετακινήσεις στρατευμάτων και την μεταφορά εφοδίων στο εσωτερικό της Γερμανίας.
Στην πραγματικότητα, ο πρώτος άνθρωπος που κατάφερε να χρηματοδοτήσει και να κατασκευάσει τους αυτοκινητοδρόμους στη Γερμανία ήταν ο δήμαρχος της επαρχίας της Κολονίας, και μεταπολεμικά καγκελάριος Κόνραντ Αντενάουερ, το 1932, σε μια εποχή που η χώρα «ανάρρωνε» ακόμη από την παγκόσμια οικονομική ύφεση του 1929 ενώ προσπαθούσε να αντιμετωπίσει την τεράστια ανεργία, τον καλπάζοντα πληθωρισμό και τις αποζημιώσεις που εκκρεμούσαν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρόκειται για τον σημερινό αυτοκινητόδρομο Α555 που συνδέει την Κολονία με την Βόννη, ο οποίος εκτεινόταν αρχικά σε μήκος 20 χιλιομέτρων και είχε όριο ταχύτητας τα 120χμ/ώρα, ενώ την εποχή εκείνη τα περισσότερα αυτοκίνητα «άγγιζαν» μετά βίας τα 60χμ/ώρα.
Οι ναζιστές θέλησαν να εκμεταλλευτούν την πρωτοβουλία του δημάρχου την οποία και οικειοποιήθηκαν προκειμένου να λάβουν εκείνοι τη «δόξα» της κατασκευής του πρώτου αυτοκινητοδρόμου στη χώρα. Μέλη του εθνικοσοσιαλιστικού κόμματος της Γερμανίας, ωστόσο, λίγα μόλις χρόνια πριν τη δημοσίευση της πρώτης φωτογραφίας είχαν υπονομεύσει, σε συνεργασία με το κόμμα των γερμανών κομουνιστών, την κατασκευή δρόμων που θα προορίζονταν μόνο για αυτοκίνητα καθώς υποστήριζαν ότι ένα τέτοιο έργο «θα εξυπηρετούσε μόνο τους πλούσιους αριστοκράτες και τους εβραίους καπιταλιστές και τα συμφέροντά τους».
Η άνοδος του Χίτλερ στην εξουσία το 1933 μάλλον έκανε τους έκανε να αλλάξουν γρήγορα γνώμη για τη χρησιμότητα των αυτοκινητοδρόμων. Το ίδιο έκαναν και το 1926 όταν ιδρύθηκε ένωση για την κατασκευή ενός δρόμου που θα συνέδεε το Αμβούργο με τη Βασιλεία της Ελβετίας μέσω Φρανκφούρτης. Οι ναζιστές ήταν εκείνοι που απέρριψαν πρώτοι την συγκεκριμένη πρωτοβουλία, για την οποία χρειάστηκε να αναθεωρήσουν όταν ανέλαβαν την εξουσία οπότε και προσάρμοσαν κάποια από τα στοιχεία του αρχικού σχεδίου σε ένα νέο και μετονόμασαν την ένωση σε «Ένωση για την Προετοιμασία των Αυτοκινητοδρόμων του Ράιχ».
Ο Χίτλερ είχε δώσει εντολή να κατασκευάζονται συνολικά 1000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων κάθε χρόνο που υπολογιζόταν ότι θα δημιουργούσαν τουλάχιστον 600.000 θέσεις εργασίας και θα μείωναν σημαντικά την υψηλή ανεργία. Όμως, φαίνεται ότι ο «υπέρτατος ηγέτης» παρεξέκλινε από τον στόχο του καθώς οι θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν δεν ξεπέρασαν ποτέ τις 120.000, ενώ μέχρι το 1941 δεν είχαν ολοκληρωθεί ούτε τα μισά χιλιόμετρα απ' όσα είχαν αρχικά προβλεφθεί.
Οι ίδιοι οι εργάτες μαστίζονταν από λιμό, ασθένειες και εξαθλίωση ενώ όσοι από αυτούς συμμετείχαν σε απεργίες οδηγούνταν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, τη θέση των εργατών που έπρεπε να υπηρετήσουν την πατρίδα έπαιρναν φυλακισμένοι και Εβραίοι που εκτελούσαν καταναγκαστικά έργα. Την ανεργία, ωστόσο, που μάστιζε την Γερμανία εκείνα τα χρόνια κατάφερε να μειώσει η βιομηχανία όπλων που κέρδιζε συνεχώς έδαφος στη χώρα.
Αναδημοσίευση από το ΒΗΜΑ
Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted
ΑπάντησηΔιαγραφήto say that I've really enjoyed browsing your blog posts. In any case I'll be subscribing to your feed and I hope you write again
soon!
Also visit my website :: tao of badass page 85
You are so interesting! I do not believe I've truly read through something like that before. So nice to discover another person with some unique thoughts on this topic. Really.. thank you for starting this up. This site is one thing that is required on the internet, someone with a bit of originality!
ΑπάντησηΔιαγραφήHere is my web site ... Dating In The Dark
It is appropriate time to make some plans for
ΑπάντησηΔιαγραφήthe future and it's time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or advice. Maybe you could write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it!
Here is my blog - balllifting.com
Hello my family member! I want to say that this article is
ΑπάντησηΔιαγραφήamazing, nice written and include approximately all significant infos.
I'd like to look more posts like this .
Feel free to visit my web blog: www.jackpedia.com
Good day! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm
ΑπάντησηΔιαγραφήundoubtedly enjoying your blog and look forward to new updates.
Also visit my web site ... weight loss aids
my web site - fat burning injections
Hello to every one, the contents existing at this site are
ΑπάντησηΔιαγραφήactually awesome for people experience, well, keep up the nice work fellows.
Feel free to visit my web site www.stickeestuff.com
Hi, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just
ΑπάντησηΔιαγραφήwondering if you get a lot of spam comments? If so
how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it's driving me insane so any help is very much appreciated.
Here is my homepage http://hoogeland.visserijmuseum.com/index.php?title=On_The_Jobs_For_Pupils
Hello! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
ΑπάντησηΔιαγραφήThere's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Cheers
Here is my web-site ... wiki.peel.fr
Also see my webpage :: http://www.klayge.org/wiki/index.php?title=User:Saul49K
First of all I want to say terrific blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't mind.
ΑπάντησηΔιαγραφήI was curious to know how you center yourself and clear your thoughts prior to writing.
I've had a tough time clearing my thoughts in getting my ideas out. I do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally lost just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints? Appreciate it!
my blog :: weight loss vacations
Hi there, You've done a great job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends. I'm confident they'll be benefited from this site.
ΑπάντησηΔιαγραφήReview my website; motivational weight Loss quotes