Μαντινάδες για "Κρήτη"



Σε λιγο θα σας χαιρετω απο τον Ψηλορειτη
επηραμε μεταθεση και φευγουμε για Κρητη

Από οταν εξεκίνησε είναι τση Κρήτης μοίρα 
με το ντουφέκι συντροφιά να ζει και με την λύρα

Νησί με πέντε γράμματα γνωστό εις τον πλανήτη 
για την φιλοξενεία σου λεβεντογέννα Κρήτη

Θα'θελα να μουν αητος να'νοιγα τα φτερα μου
την Κρητη να καμαρωνα σε καθε πεταγμα μου
Την έστειλε ο/η Καρυλακης Αλέξιος


Εγώ δεν είμαι κρητικός μα χω χαρά μεγάλη
γιατί μαζί με κρητικούς χόρεψα πεντοζάλη.
Την έστειλε ο/η Μανωλάτος Ανδρέας

Την Σαλονικη αγαπω απου'μαι γεννημενος
μα με την Κρητη νιωθω πως ειμαι ερωτευμενος
Την έστειλε ο/η Γιαννακακης Βαγγελης

Η Κρήτη με ανέθρεψε τούτη και θα με θάψει
γιατί άλλη μάνα σαν κι αυτή ποτέ δεν θα υπάρξει
Την έστειλε ο/η Καλέργη Κορίνα

Ζαρός σημαίνει δύναμη Ζαρός σημαίνει κράτος
γιατί ποτέ δεν ήβγαλε άντρα που να 'ναι σκάρτος
Την έστειλε ο/η Καλεργης Σπυρος





Το Ρέθυμνο μες την καρδιά είναι το φυλαχτό μου
κι είμαι περήφανη γι'αυτό που είναι το χωριό μου

Η “παράδοση” στη μουσική της Κρήτης



Ροδινός ΜπαξεβάνηςΠολλές φορές ακούμε για την παραδοσιακή Κρητική μουσική. Αυτή τη μουσική που υποστηρίζεται από αυτό το blog. Ομως συνομιλώντας με Κρητικούς (και μη), λίγοι είναι αυτοί που έχουν μια ιδέα για το τί εννοούμε λέγοντας “παράδοση“. Πολύ περισσότερο όταν λέμε Κρητική μουσική παράδοση.
Η λέξη, από μόνη της αυτοπροσδιορίζεται. Ουσιαστικά, περιλαμβάνει ότι παραδίδεται. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ότι παραδίδεται από μια παλιότερη γενιά σε μια νεώτερη. Καθήκον όμως όλων των γενιών είναι να παραδώσουν αυτούσιο αυτό που παρέλαβαν με τις ελάχιστες δυνατές αλλιώσεις. Ομως, επειδή μιλάμε για μουσική, τα πράγματα είναι απλά. Τόσο απλά που δε χωρούν αμφισβήτηση! Κάθε καλλιτέχνης που παίζει ένα παραδοσιακό μουσικό σκοπό, πρέπει να το κάνει  όσο καλύτερα μπορεί, μέσα στα όρια της δεξιοτεχνίας και του ταλέντου του. Ακόμα και όταν η δεξιοτεχνία και το ταλέντο δεν πλεονάζουν (λέγε με ερασιτέχνη), η όποια αλλαγή, διασκευή ή “παραλλαγή” γίνεται αποδεκτή, εφόσον αυτή γίνεται με σεβασμό και όχι για επίδειξη ή ακόμα χειρότερο για πλουτισμό.
Οταν κάποιος “καλλιτέχνης” (με ή χωρίς εισαγωγικά) βασίζει την καριέρα του, επάνω σε μία παράδοση -επάνω σε μια κληρονομιά-, θα πρέπει να σέβεται (τουλάχιστον), το έργο του δημιουργού και να προσπαθεί να το αποδώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οσο μπορεί πιο αυτούσια. Αυτό είναι το καθήκον του. Αν δε μπορεί ή δε θέλει, αλλά συνεχίζει να καλύπτει τις ανασφάλειες της έλλειψης δυνατοτήτων του, με παραλλαγές, προσαρμογές και προσθήκες (λέγε με drum machines, μπάσο κ.α.)  θα μπορούσε να χαρακτηρίσει τη δική του “εκδοχή” ως διασκευή πάντοτε όμως με την άδεια του δημιουργού.
Αν θέλεις κάποιος να κάνει μαγκιές, με την Κρητική μουσική (βλέπετε ότι δε χρησιμοποιώ τη λέξη παραδοσιακή), μπορεί να το κάνει στα δικά του δημιουργήματα. Ας βγάλει δικούς του σκοπούς και ας τους παίξει και με γκάϊντα. Λίγο με ενδιαφέρει. Από εκεί και πέρα το δημιούργημά του θα κριθεί και όποιος θέλει το ακολουθεί.
Ο Μάρξ είπε κάποτε ότι “H παράδοση όλων των νεκρών γενεών επικάθεται σαν εφιάλτης στο μυαλό των ζώντων” και κατά συνέπεια, θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η παράδοση αποτελεί εμπόδιο στην ορθολογική σκέψη και στην πρόοδο. Αυτό πιθανόν να ίσχυε το 1852 που έγινε η διατύπωση από τον Μαρξ. Ομως στη σημερινή εποχή της πλήρους αλλωτρίωσης, της παγκοσμοιοποίησης, του ωχαδελφισμού, της ισοπέδωσης, των γρήγορων ρυθμών, του άγχους και της απομόνωσης, η φράση του δεν έχει θέση. Παλαιότερα, στις κλειστές κοινωνίες των (μικρότερων) πόλεων, της γειτονιάς και του χωριού, η όποια τάση για διαφοροποίηση, κυρίως έξω από τα όρια του ηθικού ήταν κατακριτέα. Ομως, αυτός ο φόβος της κατάκρισης, που ουσιαστικά λειτουργούσε και ως άγχος της ανάγκης για αποδοχή, λειτουργούσε ως τροχοπέδη για όποιον είχε την τάση να ξεφύγει από τα στενά ηθικά όρια της κλειστής κοινωνίας.
Αυτός όμως “ο φόβος της κατάκρισης”, λειτουργεί προστατευτικά, για την κοινωνία που δε θέλει να αλλωτριωθεί. Που θέλει να μείνει πραγματική (original), έξω άπο κάθε είδους παγκοσμιοποιήσεις. Που θέλει να ζει με τα δικά της ήθη, με τα δικά της έθιμα. Με τη δική της μουσική. Που θέλει κάθε “ξενομπάτης” να την αγαπά και να τη σέβεται για αυτό που είναι και όχι για αυτό που θα ήθελε να είναι. Γιατί… σύντεκνε… με την κόρη μου θα σε βάλω να κοιμηθείς, αλλά δεν θα μου την πηδήξεις κιόλιας.
Μούτζα στα παράσιταΣήμερα που τα πάντα έχουν ισοπεδωθεί στο όνομα της προόδου (και το κείμενο αυτό το γράφει ένας άνθρωπος που ζει από την πρόοδο και τη νέα τεχνολογία), πολλοί λένε ότι η παράδοση σημαίνει αγκίστρωση στο παρελθόν και δυσκαμψία όσον αφορά την κίνηση προς το μέλλον. Δεν επικροτώ, ούτε είμαι αντίθετος με την παραπάνω άποψη. Το θέμα είναι αν και πως χρησιμοποιείται η παράδοση. Το ξαναλέω… Θέλεις να προχωρήσεις μπροστά; Κάντο με τις δικές σου δυνάμεις. Με τις δικές σου ικανότητες. Με τη δική σου έμπνευση. Το να “προχωράς μπροστά”, αναμασώντας την παράδοση, με τον τρόπο που σου ταιριάζει, που σε βολεύει, τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είναι τουλάχιστον ανήθικο και παρασιτικό.
Είναι ο κριτικός λόγος (ειδικά ο κατακριτικός), και όχι η παράδοση, που έχει την αρμοδιότητα, τη δύναμη, να νομιμοποιεί το περιεχόμενο της τελευταίας, αλλά και να καταργεί τα είδωλά της όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο. Είναι καθήκον μας, να κρίνουμε. Οταν όμως χρειαστεί, είναι καθήκον μας να κατακρίνουμε και να μη χαϊδεύουμε αυτιά. Είναι καθήκον μας να προστατεύουμε τα πιστεύω μας και να εξωθούμε τα ψευδεπίγραφα είδωλα. Η παράδοση από μόνη της είναι μιά έννοια. Μιά έννοια που προστατεύεται μόνο από αυτούς που θέλουν να την προστατεύσουν. Είναι αδιαπραγμάτευτη, γιατί είναι καθορισμένη. Καθορίστηκε από αυτούς που την παρέδωσαν.
Σήμερα στην Κρήτη υπάρχουν μουσικοί, κάθε λογής. Αρκετοί από αυτούς πατάνε επάνω στις δημιουργίες των δασκάλων της Κρητικής μουσικής και τις αποδίδουν με αγάπη, μεράκι και σεβασμό. Ταυτόχρονα όμως, υπάρχουν πολλοί που χρησιμοποιούν αυτές τις δημιουργίες με τρόπο ασεβή, με σκοπό το εύκολο κέρδος και ζουν από αυτές, όπως τα παράσιτα. Υπάρχουν δε, και κάποιοι που ενώ έχουν πατήσει αρχικά στην παράδοση έχουν κάνει τις δικές τους μουσικές συνθέσεις, ή έχουν εμπλουτίσει τεχνικά τα όργανο που γνωρίζουν να παίζουν και έχουν καταθέσει την τέχνη τους και τις δημιουργίες τους  σε εμάς, τους ακροατές. Ο καθένας από εμάς έχει κρίνει το αποτέλεσμα και έχει κάνει την επιλογή του.
Η Κρητική μουσική είναι από τις λίγες παραδοσιακές μουσικές παγκοσμίως που είναι ακόμα ζωντανές και με μεγάλο πλήθος επιλογών. Γιατί, η κρητική μουσική είναι σαν τη θάλασσα. Μεγάλη και όμορφη. Γλυκειά μα και άγρια. Εχει όμως ένα μειονέκτημα. Αν της ρίξουν μέσα σκουπίδια, φελλούς, χρυσάφια και διαμάντια, δυστυχώς… αυτά που θα επιπλεύσουν είναι τα σκουπίδια και οι φελλοί! Αν κάποιος κοιτά τη θάλασσα μόνο επιφανειακά, θα δει μόνο αυτά. Τα σκουπίδια και τους φελλούς. Το χρυσάφι και τα διαμάντια βρίσκονται σαν τους θησαυρούς, σε πιο μεγάλα βάθη και τα ανακαλύπτει μόνο αυτός που έχει το θάρρος να βουτήξει για να τα βρει.-

Η τελευταία τηλεοπτική εμφάνιση του Θ. Σκορδαλού


Καλεσμένος στην πρώτη εκπομπή του Γιάννη Δαμαρλάκη για τη νέα τηλεοπτική σεζόν του Creta Channel (Νοέμβριος του 1997 αν δεν κάνω λάθος) ήταν ο Θανάσης Σκορδαλός. Το βίντεο “πήρε φωτιά” και να σήμερα μερικά αποσπάσματα. Λίγους μήνες μετά, τον Απρίλη του 1998, ο μεγάλος δάσκαλος επέστρεφε στη γενέτειρα του το Σπήλι Ρεθύμνου για πάντα…
δείτε ακόμα μερικά βίντεο του μεγάλου Θανάση Σκορδαλού που ανεβάσαμε πρόσφατα στο youtube


Ηλιε μου – Δημήτρης Αποστολάκης


Το “Ηλιε μου” είναι ένα υπέροχο τραγούδι από τον Δημήτρη Αποστολάκη. Προσεγμένο από όλες τις μεριές. Μελωδία, που βγάζει μια συναισθηματικότητά  που είχα χρόνια να νιώσω από νέο Κρητικό τραγούδι. Μαντινάδες προσεκτικά επιλεγμένες, δεξιοτεχνία στο παίξιμο των μουσικών οργάνων και ένα καλό παράδειγμα, πως μια απλή (χωρίς πολλά-πολλά) ενορχήστρωση, μπορεί να δέσει διακριτικά, μόνο για όσο χρειάζεται, ακόμα και το ξενόφερτο μπάσο.
Ηλιε μου παντοκράτορα, να’χε γραθείς να σβήσεις
το πλια γλυκό μου όνειρο,  δε’θελα μου στερήσεις.
Στο βίντεο που ακολουθεί  από  τηλεοπτική εκπομπή, τον συντροφεύουν οι Γιώργος Φλουρής και Δημήτρης Χουρδάκης.

Τηλεοπτική συνέντευξη του Παύλου Μυριδάκη



Ο Παύλος Μυριδάκης είναι ένας από τους μεγαλύτερους δεξιοτέχνες της Κρητική λύρας. Ενας λυράρης με ιδιαίτερο τρόπο παιξίματος και ξεχωριστό ηχόχρωμα που τον παραδέχονται και τον υμνούν οι συνάδελφοί του.
Για μεγάλο διάστημα απείχε, για προσωπικούς λόγους, από τις δημόσιες εμφανίσεις. Το Νόεμβριο του 2008 έκανε επανεμφάνιση στη μουσική σκηνή “Πρόβα” στα Χανιά με συντροφιά στο λαούτο τον Κυριάκο Σταυριανουδάκη.
Μετά την επανεμφάνισή του, έδωσε μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη στη Μαρία Καλογεράκη στον τηλεοπτικό σταθμό Κύδων TV η οποία περιέχει αποσπάσματα από αυτή.

Μέρος 1ο.

Μέρος 2ο.

Μέρος 3ο.



Ελλήνων δρώμενα – “Οι μαντινάδες των βοσκών”


Η κάμερα της εκπομπής ”Ελλήνων δρώμενα” ταξιδεύει, παρακολουθεί και καταγράφει τη διαδικασία της δημιουργίας μίας από τις πλέον αυθεντικές μορφές της ποιητικής έκφρασης των ανθρώπων. Οιμαντινάδες είναι ένας από τους πιο σπάνιους -σε όλο τον κόσμο- τρόπους ποιητικής έκφρασης. Η εκπομπή παρουσιάζει σημαντικούς “μαντιναδολόγους” – βοσκούς στα κοπάδια και τις βραδινές συναντήσεις τους με σπουδαίους μουσικούς στα καφενεία του χωριού, στους καλοκαιρινούς γάμους και τα γλέντια, όπου οι διάλογοι με μαντινάδες ανταλλάσσονται φορτισμένοι με μεγάλη ποιητική ένταση.

Η Κρητική Μαντινάδα στην εκπομπή Πρωταγωνιστές


Εκπομπή του MEGA και του Σταύρου Θεοδωράκη για την Κρητική μαντινάδα. Συμμετέχουν με τυχία σειρά: Γιάννης Χαρούλης, Ross DalyΨαραντώνηςΨαρογιώργηςΑριστείδης Χαιρέτης (Γιαλάφτης), Μήτσος Σταυρακάκης, Γιώργος Γραμματικάκης, Γιώργος Μανωλάκης, Στέλιος Πετράκης, Κέλυ Θωμά, Νίκος Ψυλάκης, Βασίλης Σταυρακάκης

Αχ. Καλλάκης: Ο Έλληνας που "έφαγε" 769 εκατομμύρια λίρες από βρετανικές τράπεζες


PartyPoker European Open V Ep.7 - 2/8... par vanessarousso44
Ποιος είναι ο Έλληνας που παρίστανε τον μεγιστάνα και έπαιρνε το ένα δάνειο μετά το άλλο εξαπαντώντας τις τράπεζες (Vid)

Βρετανός δικαστής καταδίκασε σήμερα σε κάθειρξη επτά ετών έναν άνδρα που υποδυόταν τον μεγιστάνα.
Πάρτι στη Μύκονο, βίλες, γιοτ και ακριβά αυτοκίνητα. Και όλα αυτά, με λεφτά του "αέρα".
Ο Επαγγελματίας παίκτης του πόκερ ελληνικής καταγωγής, Αχιλλέας Καλλάκης, γνωστός και ως "The Don", κατηγορείται για μυθική απάτη σε βάρος τραπεζών.
Ο 44χρονος καταδικάστηκε την Τετάρτη για απάτη για λήψη 740 εκατομμυρίων στερλινών σε δάνεια από την "Allied Irish Banks" με ψευδείς βεβαιώσεις, σε μια από τις μεγαλύτερες απάτες με ακίνητη περιουσία που έχει πραγματοποιηθεί στην Βρετανία.
Ο Καλλάκης και ο στενός του συνεργάτης Αλεξάντερ Ουίλιαμς, χρησιμοποίησαν τα χρήματα για να αγοράσουν ακίνητα και να χρηματοδοτήσουν έναν "υπερ-χλιδάτο" τρόπο ζωής.
Συγκεκριμένα, οι δύο άντρες απέκτησαν 16 ακίνητα. Ένα από αυτά βρισκόταν στο κέντρο του Λονδίνου. Το συγκεκριμένο κτίριο, ο Καλλάκης ήθελε να το κάνει μάλιστα προσωπική κατοικία μέχρι που η αίτηση του απορρίφθηκε από το τοπικό συμβούλιο.
Ο Καλλάκης εξασφάλισε άλλα 29 εκατομμύρια στερλίνες από την "Bank of Scotland" για να μετατρέψει ένα πορθμείο σε σούπερ γιοτ, το οποίο ανήκει τώρα στον οίκο Lloyds, και πάλι με ψευδείς βεβαιώσεις.
Ο συγκατηγορούμενος του, ο 44χρονος Αλεξάντερ Ουίλιαμς, καταδικάστηκε σε κάθειρξη πέντε ετών για την δημιουργία πλαστών εγγράφων για να υποστηριχθούν οι ψευδείς ισχυρισμοί του Καλλάκη στις τράπεζες.
Σημειώνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν, ο επαγγελματίας παίκτης πόκερ, είχε καταφέρει να αποκομίσει έπαθλα $350.000 από τα τουρνουά πόκερ στα οποία είχε λάβει μέρος.
"Ελλείπείς οι έλεγχοι των τραπεζών"
"Οι δύο τράπεζες, η Allied Irish Banks και η Bank of Scotland, ενήργησαν αναμφιβόλως απρόσεκτα και απερίσκεπτα καθώς δεν έκαναν πλήρεις έρευνες προτού καταβάλουν τα χρήματα", δήλωσε ο δικαστής Άντριου Γκόιμερ ανακοινώνοντας την ετυμηγορία του.
"Αν και δεν εξισώνω την θέση των τραπεζών με αυτήν ενός νοικοκυριού ή ενός ιδιοκτήτη αυτοκινήτου που ξεχνάει να ασφαλίσει το σπίτι ή το αυτοκίνητό του και γίνεται το θύμα μιας διάρρηξης ή κλοπής, φέρουν κάποια ευθύνη γι' αυτό που συνέβη", πρόσθεσε.
Ο δικαστής επισήμανε ότι η Bank of Scotland είχε προειδοποιηθεί από τους δικηγόρους της για τους κινδύνους που εγκυμονούσε η αποδοχή μιας συγκεκριμένης εγγυητικής επιστολής από έναν Ελβετό δικηγόρο που υποστήριζε την αίτηση του Καλλάκη για δάνειο.
"Μας κάνει σχεδόν να πιστέψουμε ότι η ανώτερη διοίκηση επέλεξε να παραβλέψει αυτήν την προειδοποίηση στην βιασύνη της να ολοκληρώσει την συμφωνία με κάθε τίμημα", σημείωσε.
"Ωστόσο είναι αρκετά προφανές ότι και οι δύο κατηγορούμενοι εκμεταλλεύτηκαν πλήρως την επικρατούσα τραπεζική κουλτούρα στην οποία όλα γίνονται πολύ γρήγορα και οι έλεγχοι στις αιτήσεις είναι επιφανειακοί και βιαστικοί", κατέληξε.
Πηγή: Guardian

Λίστα Λαγκάρντ: Ψηφοφορία για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής


Αγαπημένα στιχάκια...






Θα εκτίμησες κατι μόνο όταν το χάσεις... και θα το χάσεις γιατί ποτε δεν το εκτίμισεσ όπως του άξιζε..
Δεν βαρεθηκα να σ΄ αγαπώ, απλώς βαρέθηκα να με πληγώνεις..!!!

Οταν θα νιώσεις τι θα πεί αγάπη και πονέσεις, όλα μου τα λάθη θα μου τα συγχωρέσεις!

Ειναι ωραίο να αγαπάς και πιο ωραίο να σε αγαπάνε, αλλα το πιο ωραιο ειναι να αγαπάς και να σε αγαπάνε...

Μάθε οτι αξιζει να ζούμε για τα όνειρα και όχι για τις αναμήσεις.

Τα πιο όμορφα παραμύθια είναι αυτά με λυπημένο τέλος, γιατί σε κάνουν να τα πιστέψεις...

Όταν το παρελθόν γίνεται η πιο δυνατή νοσταλγία και το παρόν σωπαίνει... Το μέλλον καταδικάζεται στην πιο βαριά ποινή... Να θυμάται για πάντα....

Οποιος δεν μπορεί να καταλάβει τη σιωπή σου δεν μπορέι να καταλάβει και τα λόγια σου..Τολκιν

Πρέπει να σου λείψει κατι για να καταλάβεις ποσο πολu το αγαπάς...

Δεν υπάρχει τιποτα πιο ωραιο απο το να πληγώνεσαι για κατι που αγαπάς..

Γινεται να αλλάξω την ζωή μου χωρις να αλλάξω εμένα???.....

Ονειρύομαι, με μια ελπίδα και εναν φόβο... για όλα οσα έχασα και εχεις χάσει....

I like walking in the rain, cause no one knows when i’m crying....

Επιδιωκεις απεγνωσμένα να διαγράψεις εναν ανθρωπο απο το μυαλό σου και όταν βρείς το τρόπο ΑΠΛΑ μετανιωσεις γιατί δεν είναι εύκολο να διαγράψεις κάποιον που σε έκανε να ΟΝΕΙΡΕΥΕΣΑΙ{!!!}....

Δεν μετάνιωσα ποτέ για καμία απο τις πράξεις μου... απλά τωρα δέχομαι τις συνέπειες απο τα λάθη μου...!

Δεξου την ζωή όπως ειναι. Έπειτα, δύλεψε για να την κάνεις όπως θα ήθελες να είναι....

Οτι δεν μπορείς να λύσεις με το μυαλό σου, προσπάθησε να το λύσεις με την καρδιά σου...
Ο,τι δεν μπορείς να κατανοήσει προσπάθησε να το αισθανθείς..

Σου στέλνω χωρίς λόγο... Χωρίς να θέλω να πετύχω κάτι... Χωρίς να περιμένω απάντηση... Απλά, γιατί θέλω να κάνω λίγο θόρυβο στην τόση σιωπή σου...


Κάθε στιγμή που περνώ μαζί σου γίνεται μια γλυκιά… τρυφερή… ανάμνηση!


Ζήσε με το θέλω της καρδιάς σου και όχι με το πρέπει των άλλων. Ποτέ μην κλάψεις για κάτι που δεν έχεις… άσε τους άλλους να κλαίνε που δεν έχουν εσένα…!

ΜΗΝ ΨΑΧΝΕΙΣ ΚΑΤΙ ΤΕΛΕΙΟ Ν’ ΑΓΑΠΗΣΕΙΣ… ΑΓΑΠΗΣΕ ΚΑΤΙ ΤΟ ΑΤΕΛΕΣ… ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΣΟΥ...

Όποιος αγαπά ελπίζει, όποιος ελπίζει περιμένει, όποιος περιμένει επιμένει, όποιος επιμένει νικά... 

Όπου και να' μαι, θα σε θυμάμαι μ' όποιον και να' μαι, θα σε ζητώ. 
Δικαίωμά σου να με ξεχάσεις Δικαίωμά μου να σ' αγαπώ!


Δεν υπάρχει πιο όμορφο πράγμα στον κόσμο, 
από το να πεις "Σ' ΑΓΑΠΩ" σ' αυτόν που αγαπάς. 
Αν δε μπορείς να το πεις τότε γράψτο, 
αν δε μπορείς να το γράψεις τότε τραγούδισέ το, χόρεψέ το. 
Βρες κάποιο τρόπο να το εκφράσεις, υπάρχουν πολλοί. 
Μην κουράζεσαι να το λες, 
κανείς δεν υπήρξε που να κουράστηκε να το ακούει!


Μη ντρέπεσαι για τα δάκρυα σου η ντροπή ανήκει σε αυτόν που σε έκανε να κλάψεις..

Υπάρχουν μερικές στιγμές που είναι ικανές να σταματήσουν το χρόνο Μη της ξεχάσεις ποτέ και ποτέ μη προσπαθήσεις να τις ξαναζήσεις…

Δεν αγάπησες, για αυτό δεν πληγώθηκες
Αγαπήθηκες , για αυτό πλήγωσες

Τα πιο σοβαρά πράγματα λέγονται στη πλάκα

Ο χειρότερος τρόπος να σου λείπει κάποιος είναι να είναι δίπλα σου κ να ξέρεις ότι δεν τον έχεις

Love is like the wind, you can not see it but you can feel it.

Μικρές ιστορίες από την αρχαία Ελλάδα


O ἀδερφὸς τοῦ τραγικοῦ ποιητῆ Αἰσχύλου, Κυναίγειρος, πολέμησε στὸ Μαραθώνα. Κατὰ τὴν καταδίωξη τῶν εἰσβολέων ἐπέδειξε ἰδιαίτερη γενναιότητα. Ἔπιασε μὲ τὰ χέρια του πλοῖο τῶν περσῶν ποὺ ἐγκατέλειπε τὸν ὅρμο τοῦ Μαραθώνα. Οἱ πέρσες, τοῦ ἔκοψαν τὰ χέρια. Ὁ Κυναίγειρος ἔπιασε τὸ πλοῖο μὲ τὰ δόντια του. Οἱ πέρσες, τοῦ ἔκοψαν τὸ κεφάλι.

Ἡ Ἀθήνα εἶχε δυὸ ἱερὰ πλοῖα τα : "Πάραλος" καὶ "Σαλαμινία", τὰ ὁποῖα ἀνελάμβαναν εἰδικὲς ἀποστολές.

Οι Ἀθηναῖοι πίστεψαν ὅτι ὁ θεὸς Πᾶν πολέμησε μαζί τους στὸ Μαραθώνα, γι' αὐτὸ καὶ οἱ Πέρσες κατελήφθησαν ἀπὸ "πανικό".

Ἡ πολεμικὴ ἰαχὴ τῶν Ἀθηναίων Ἦταν ἕνα ἐπαναλαμβανόμενο "ἀλαλά". Ἀπὸ ἐδῶ καὶ τὸ ρῆμα "ἀλαλάζω". Ἐπίσης σχετικὴ εἶναι καὶ ἡ ἔκφραση "Τοὺς ἀλάλιασαν" δὴλ τοὺς τρομοκράτησαν, τοὺς συνέτριψαν κλπ.

Κατά τὴ διάρκεια τῆς οἰκοδόμησης τῶν Προπυλαίων στὴν Ἀκρόπολη, ὁ καλύτερος τεχνίτης τοῦ ἀρχιτέκτονα Μηνησικλέους, ἔπεσε ἀπὸ τὴ σκαλωσιὰ καὶ τὸ λαμπρὸ αὐτὸ ἔργο κινδύνευε νὰ σταματήσει.Λέγεται ὅτι ἡ Ἀθηνᾶ παρουσιάστηκε στὸν ὕπνο τοῦ Περικλέους καὶ τοῦ ὑπέδειξε πὼς ἔπρεπε νὰ γιατρευτεῖ ὁ τεχνίτης. Πράγματι ἔτσι ἔγινε καὶ τὸ ἔργο τελείωσε μὲ ἐπιτυχία.

Τὸ λοφίο τῆς περικεφαλαίας της, τοῦ ὕψους ἑπτὰ μέτρων χάλκινου ἀγάλματος τῆς θεᾶς Ἀθηνᾶς Προμάχου ποὺ κοσμοῦσε τὴν Ἀκρόπολη, γυάλιζε στὸν ἥλιο καὶ ἡ λάμψη αὐτὴ φαίνονταν ἀπὸ τὰ πλοῖα ποὺ περνοῦσαν στὸ Σούνιο.

Ἀριστοφάνης
Μία γενιὰ εἴμαστε ὅλοι καὶ ἀπὸ τὸ ἴδιο ἁγιασματάρι ὅλοι ραντίζουμε τοὺς βωμοὺς τῶν θεῶν στὴν Ὀλυμπία, στὶς Θερμοπύλες, στοὺς Δελφοὺς καὶ σ' ἄλλα μέρη πολλά. Κι ἐνῶ στρατῶν ἐχθρῶν βαρβάρων μας ζώνει, Ἕλληνες, ἄντρες, πολιτεῖες ἑλληνικὲς χαλᾶτε καὶ τ' ἀδέρφια σας".

Δημοσθένης
"Πόλεμος ἔνδοξος, εἰρήνης αἰσχρᾶς, αἱρετώτερος !" Ἂς τὸ σκεφθοῦν αὐτὸ ὅσοι ἐπιθυμοῦν εἰρήνη στὸ Αἰγαῖο, μὲ κάθε τρόπο καὶ πάση θυσία...

Διογένης
λεγε ὁ φιλόσοφος Διογένης, πώς, ὅταν πεθάνει, θέλει νὰ τὸν θάψουν μπρούμητα. Τὸν ρώτησαν γιατί, κι ἐκεῖνος ἀπάντησε :"γιατί σὲ λίγο θα'ρθοῦν τὰ πάνω - κάτω" !

Ο Διογένης εἶχε ἀπαλλαγεῖ ἀπὸ ὅλα τα περιττὰ πράγματα, ἔτσι νόμιζε τουλάχιστον. Ζοῦσε ἀντὶ σὲ οἰκία σὲ ἕνα πιθάρι, ἐνῶ ὅλα του τὰ ὑπάρχοντα ἤσαν ὁ τριμμένος του χιτὼν καὶ ἕνα κυπελάκι πήλινο γιὰ νὰ πίνει νερό. Μία μέρα ποὺ εἶδε ἕνα παιδάκι νὰ πίνει νερὸ χρησιμοποιώντας τὶς χοῦφτες του, πέταξε καὶ τὸ κύπελό του ἀναφωνώντας "ἕνα παιδὶ μὲ ξεπέρασε σὲ ἁπλότητα !" (παιδίον μὲ νενίκηκεν εὐτελεία !).

Ἦταν, στὴν Ἀθήνα, ἕνας τεραστίων διαστάσεων (..."φουσκωτός" τῆς ἐποχῆς) νέος ἄντρας ποὺ προσπαθοῦσε νὰ παίξει κιθάρα. Ἦταν ὅμως τόσο παράφωνος ποὺ ὅλοι τὸν περιφρονοῦσαν. Μόνο ὁ Διογένης ἔστεκε ἐκστατικὸς καὶ τὸν χειροκροτοῦσε. "Μὰ καλὰ βρὲ Διογένη" τοῦ εἶπαν "κουφὸς εἶσαι καὶ δὲν ἀκοῦς πῶς παίζει ; γιατί τὸν θαυμάζεις ;" Κι ὁ Διογένης ἀπήντησε : "Διότι, τηλικοῦτος ὤν, κιθαρωδεῖ καὶ οὐ ληστεύει !".

Ο Διογένης, κάποτε, στέκονταν ἐμπρὸς ἀπὸ ἕνα ἄγαλμα ζητώντας ἐλεημοσύνη. Τὸν ρώτησαν γιατί τὸ κάνει αὐτό, κι ἐκεῖνος ἀπάντησε : "μελετῶ ἀποτυγχάνειν". 

Εὐριπίδης
"Οὔτε ἀπὸ τὸ Ἄργος οὔτε ἀπὸ τὴ Θήβα εἶμαι, δὲ καυχιέμαι γιὰ καμμιὰ πατρίδα. Κάθε ἑλληνικὴ πόλη εἶναι γιὰ μένα πατρίδα"

Ἠράκλειτος
Ἔλεγε ὁ φιλόσοφος Ἠράκλειτος : "δὲ θέλω νὰ πεθάνω, ἀλλὰ δὲ θὰ Ἦταν ἄσχημα νὰ εἶμαι κι ὄλας πεθαμένος !".
Ὁ Ἠράκλειτος πίστευε πὼς τὰ πάντα βρίσκονται σὲ διαρκῆ μεταλλαγὴ καὶ κίνηση "τὰ πάντα ρεῖ". Ὁ Ἐπίχαρμος -κωμωδιογράφος ἀπὸ τὶς Συρακοῦσσες- τὸν εἰρωνευόταν λέγοντας ὅτι "δὲν εἶναι ὑποχρεωμένος κανεὶς νὰ πληρώσει τὰ χρέη του, γιατί δὲν εἶναι πιὰ ἴδιος μὲ ἐκεῖνον ποὺ τὰ ἔκανε, ἀλλὰ καὶ δὲν πρέπει νὰ δέχεται καὶ καμία πρόσκληση, γιατί αὔριο δὲ θὰ εἶναι ὁ ἴδιος ποὺ τὴν ἔλαβε...!" 

Θεσσαλία
Οἱ Θεσσαλοὶ εἶχαν τὸ πιὸ δυνατὸ καὶ πολυάριθμο ἱππικὸ στὴν Ἑλλάδα.Τὸ ἱππικὸ χρειάζεται πεδιάδες καὶ ὄχι ὀρεινοὺς ὄγκους γιὰ νὰ ἀναπτυχθεῖ καὶ νὰ δράσει ἀποτελεσματικά.

Ἱεροκλῆς
"Σχολαστικὸς φίλος ἔγραψεν, εἰς Ἑλλάδα ὄντι, βιβλία αὐτῶ ἀγορᾶσαι. Τοῦ δὲ ἀμελήσαντος, ὡς μετὰ χρόνον τῷ φίλῳ συνώφθη, εἶπε : Την ἐπιστολήν, ἢν περὶ βιβλίων ἀπέστειλάς μοι, οὐκ ἐκομισάμην' ". Ἔγραψε κάποιον σὲ ἕναν φίλο του ποὺ Ἦταν στὴν Ἑλλάδα νὰ τοῦ ἀγοράσει βιβλία. Μετὰ ἀπὸ καιρὸ συναντήθηκαν καὶ τοῦ λέει ὁ "σχολαστικός" : "Τὸ γράμμα πού μου ἔστειλες γιὰ τὰ βιβλία, δυστυχῶς δὲν τὸ ἔλαβα!"

Κόρινθος
Η πρώτη τριήρης σχεδιάστηκε και ναυπηγήθηκε από τον Κορίνθιο ναυπηγό Αμεινοκλή. Το νέο πλοίο που κατασκευάστηκε ονομάστηκε έτσι γιατί έφερε 3 σειρές κουπιών. "Ερέται" ονομάζονταν οι κωπηλάτες.

Μακεδονία
Κάποτε κάποιος από την Αμφίπολη θέλησε να μπει στην υπηρεσία του βασιλιά Φιλίππου Β', προσπαθώντας να τον πείσει ότι είναι εξαιρετικός σκοπευτής και δε του ξεφεύγει ούτε πουλί. Ο Φίλιππος του είπε ότι θα τον πάρει "όταν κυρήξω πόλεμο στα χελιδόνια"

Ο θώρακας του βασιλιά Φιλίππου Β' της Μακεδονίας, στη δεξιά πλευρά του έχει μία μικρή χρυσή εικόνα της θεάς Αθηνάς. Η αριστερά πλευρά του βασιλιά καλύπτονταν από την ασπίδα, ενώ η δεξιά έμενε ακάλυπτη όταν ο Φίλιππος σήκωνε το σπαθί του. Ένα φυλαχτό που μοιάζει τόσο με τα φυλαχτά των βυζαντινών αυτοκρατόρων που εικόνιζαν την Παναγία ! 

Ο Αλέξανδρος αρνήθηκε να ακολουθήσει τη συμβουλή των στρατηγών του και να ριχτεί στο αντίπαλο στρατόπεδο τη νύχτα, λέγοντας τους "Ου κλέπτω τη νίκην

Ολυμπία
Πρὶν τοὺς ἀγῶνες, τὴν πρώτη ἡμέρα τῆς γιορτῆς, οἱ ἀθλητὲς ὁρκίζονταν μπροστὰ στὸ ἄγλαμα τοῦ Ὅρκιου Διὸς πὼς θὰ ἀγωνιστοῦν τίμια τηρώντας τοὺς κανονισμούς. Ἐπίσης ὁρκίζονταν καὶ οἱ ἀδελφοὶ καὶ οἱ πατέρες τῶν ἀθλητῶν, διαβεβαιώνοντας πὼς ἀπὸ τὴ μεριά τους δὲν ἔγινε καμία παραβίαση τῶν κανόνων. Ἀκόμα ὁρκίζονταν καὶ οἱ ἑλλανοδίκες (κριτές) πὼς θὰ κρίνουν ἀμερόληπτα καὶ δὲ θὰ δεχθοῦν δῶρα γιὰ νὰ ἐπηρρεάσουν τὴν κρίση τους. Οἱ ἀθλητὲς ποὺ ἐλάμβαναν μέρος στοὺς Ὀλυμπιακοὺς ἀγῶνες καὶ συλλαμβάνονταν ἀπὸ τὴν Ἑλλανόδικο ἐπιτροπὴ νὰ παραβιάζουν τοὺς κανόνες διεξαγωγῆς τῶν ἀγώνων, ὑποχρεώνονταν νὰ δωρίσουν στὸ ἱερό της Ὀλυμπίας χάλκινα ἀγάλματα τοῦ θεοῦ Διός. Τὰ περισσότερα ἀπ' αὐτὰ τὰ ἀγάλματα τὰ κατασκεύαζαν οἱ ἴδιοι οἱ παρανομήσαντες ἀθλητὲς (γιὰ νὰ περιορίσουν τὸ κόστος τους). Ἦταν -φυσικά- κακότεχνα καὶ ὀνομάζονταν "Ζάνες".

Όμηρος
Οι έλληνες μεγάλωσαν και διαπαιδαγωγήθησαν με τα έπη του Ομήρου που είναι πλούσια σε υψηλές έννοιες και ιδανικά. Διαμόρφωσαν χαρακτήρα αγωνιστή, δίκαιου, πατριδολάτρη."Αιέν αριστεύειν έμμεναι άλλων, μηδέ γένων πατέρων αισχυνέμεν" : "να επιδιώκεις μονίμως να είσαι ο άριστος έναντι των άλλων και να μην ντροπιάσεις ποτέ τη γενιά σου".
Οι τελευταίες συμβουλές του Έκτορος στο γυιό του Αστυάνακτα ήταν τα συγκλονιστικά λόγια : "Εις οιωνός άριστος: Αμύνεσθαι περί πάτρις".

Σπάρτη
Οι Σπαρτιάτες πολεμιστές, φορούσαν, κατά νόμο του Λυκούργου, κατακόκκινη χλαμύδα, για μη φαίνονται τα αίματα των πληγών τους και δειλιάζουν οι συστρατιώτες τους.

Ο λεγόμενος "Καιάδας" δεν ήταν βάραθρο, αλλά σπηλαίωμα στον Ταϋγετο. Τα παιδιά δεν τα σκοτώνανε εκεί, αλλά τα "απέθεταν", τα εγκατέλειπαν.

Λέγεται ότι κάποτε ένας Έλληνας που δοκίμασε τον μέλανα ζωμό είπε πως κατάλαβε "γιατί οι Σπαρτιάτες βαδίζουν με τέτοια ευχαρίστηση στο θάνατο" ! Κι όμως, ο "μέλας ζωμός" ήταν πικάντικο και θρεπτικό φαγητό.

Στη Σπάρτη υπήρχε μυστική αστυνομία - σώμα κατασκόπων με το όνομα "κρυπτεία".

Στην απειλή των περσών ότι η πυκνότητα των βελών τους θα σκεπάσει τον ήλιο, ο Σπαρτιάτης Διηνέκης απάντησε ειρωνικά :"Καλύτερα. Θα πολεμήσουμε υπό σκιάν". Στην τελική φάση της αναμέτρησης, οι πέρσες δεν τόλμησαν να αντιμετωπίσουν τους Έλληνες και τους εξολόθρευσαν από απόσταση με τα βέλη τους. Απόδειξη, οι χιλιάδες αιχμές βελών που βρέθηκαν στις Θερμοπύλες. Οι Έλληνες -πλην των Κρητικών- δε χρησιμοποιούσαν ως κύριο επιθετικό όπλο το τόξο.

O Λεωνίδας, την τελευταία μέρα πριν την αποφασιστική μάχη των Θερμοπυλών, σύστησε σε Σπαρτιάτες και Θεσπιείς να φάνε ελαφρά για να μη δυσκολευτούν στη μάχη."Απόψε θα δειπνήσουμε πλουσιοπάροχα στα βασίλεια του Πλούτωνος" τους είπε, με αυτοσαρκασμό.

Όταν ο Λεωνίδας κατάλαβε πως ήταν περικυκλωμένος από τους Πέρσες και κάθε αντίσταση μάταια, έπεισε τους Έλληνες συμμάχους να φύγουν για να μη θυσιαστούν άδικα. Ο βασιλιάς των θεσπιέων όμως του απήντησε πως δεν φεύγει."Λεωνίδα, δε θα σε αφήσω να πάρεις μόνος σου τη δόξα των Θερμοπυλών" του είπε, και με τους εφτακόσιους οπλίτες του έπεσαν μέχρις ενός.

Ήταν παροιμιώδης η λεκτική λιτότητα των Σπαρτιατών, το "λακωνίζειν". Σε έναν εχθρό που τους απείλησε : "Αν κυριέψω την πόλη σας θα την ισοπεδώσω", απάντησαν : "Αν".

Οἱ ἀσπίδες τῶν Λακεδαιμονίων ἔφεραν σὰν διακριτικὸ ἔμβλημά τους τὸ γράμμα "Λ", ὥστε οἱ ἀντίπαλοι στρατοὶ νὰ γνωρίζουν μὲ ποιοὺς πολεμοῦν.Ἦταν ἕνας τρόπος ἄσκησης ψυχολογικῆς πίεσης στὸν ἀντίπαλο, ποὺ ἐτρομοκρατεῖτο γνωρίζοντας πώς πολεμᾶ τὸν καλύτερο στρατὸ τῆς Ἑλλάδος. Οἱ νέοι ὁπλίτες τῆς Σπάρτης ἐλάμβαναν τὴν ἀσπίδα ἀπὸ τὴ μητέρα τους, μὲ τὴν ἐντολὴ "Τᾶν ἢ ἐπὶ τᾶς". Ἦταν ὑποχρεωμένοι δηλαδὴ νὰ ἐπιστρέψουν νικητὲς μὲ "τᾶν ἀσπίδα" τοὺς ἀνὰ χείρας ἢ νεκροὶ "ἐπὶ τᾶς ἀσπίδος" τοὺς ! Γενικότερα ὅμως στὴν Ἑλλάδα ἡ ἀσπίδα τοῦ πολεμιστῆ ἀντιπροσώπευε τὴν τιμή του. Κάθε πολεμιστὴς ἔπρεπε μετὰ τὴ μάχη νὰ γυρίσει μὲ τὴν ἀσπίδα τοῦ στὸ σπίτι του. Νεκρὸς ἢ ζωντανός. Οἱ ζωντανοὶ ποὺ ἐπέστρεφαν χωρὶς τὴν ἀσπίδα τοὺς Ἦταν τιποτένιοι, "ριψάσπιδες". Παράτησαν τὴν ἀσπίδα τοὺς στὸ πεδίο τῆς μάχης γιὰ νὰ τοὺς εἶναι εὔκολη ἡ φυγὴ ἀπηλλαγμένοι ἀπὸ τὸ βάρος της.

Σε κάποια από τις Ολυμπιάδες, ένας γέροντας προσήλθε στο Στάδιο για να παρακολουθήσει τους αγώνες. Μάταια όμως προσπαθούσε να βρει μία θέση να κάτσει. Μόλις πλησίασε το μέρος όπου κάθονταν οι Σπαρτιάτες, αυτοί αμέσως σηκώθηκαν από σεβασμό για να του προσφέρουν τη θέση τους. Οι υπόλοιποι Έλληνες που βρίσκονταν εκεί γύρω επαίνεσαν του Σπαρτιάτες. Τότε ο γέροντας είπε : "όλοι οι Έλληνες γνωρίζουν ποιο είναι το καλό. Μόνον οι Σπαρτιάτες, όμως, το πράττουν".

Κάποιος Αθηναίος ρώτησε έναν Σπαρτιάτη, "ποια είναι η ποινή για τις Σπαρτιάτισσες που απατούν τους συζύγους τους". Ο Σπαρτιάτης αποκρίθηκε πως "πρέπει να θυσιάσουν έναν ταύρο που όταν στέκεται στην κορυφή του Ταϋγέτου, πίνει νερό στον Ευρώτα", εννοώντας πως δε νοείται Σπαρτιάτισσα να απατά το σύζυγό της. 
 http://istoria.exnet.gr

Έλλην-Ελλάς


Απόπειρα ερμηνείας της σημασίας της λέξης


  ...εὐχαριστῶ τὸν Θεὸ ποὺ γεννήθηκα 'Ἕλλην
"Ἑλλάς": μία λέξη τυλιγμένη στοὺς μύθους ! Τί σημαίνει ἡ λέξη αὐτὴ ; Πολλὰ ἔχουν εἰπωθεῖ, πολλὲς ἑρμηνεῖες ἔχουν δοθεῖ. Γνῶστες τῆς ἑλληνικὲς γλώσσας ὑποστηρίζουν πὼς σημαίνει "φῶς λάμπει", ἐκ τῆς ρίζας σέλ=φωτείζειν. Ἀπὸ αὐτὴν προκύπτουν καὶ ἄλλες ὁμόρριζες λέξεις ὅπως : 'Ἕλλη, Σέλας, Ἐλλοπία, Ἥλιος, Σελήνη, Σελλοὶ κἅ. Ἀσπαζόμενοι τὴν παραπάνω ἐτοιμολογικὴ ἄποψη, προχωροῦμε ἕνα βῆμα ἀκόμη καὶ στὴν ἐννοιολογικὴ ἑρμηνεία τῆς λέξεως αὐτῆς.Οἱ πρόγονοί μας δὲν ἐπέλεξαν τυχαῖα τὸ ὄνομα τῆς φυλῆς τους καὶ κατ'ἐπέκταση αὐτὸ τῆς πατρίδος τους. Εἶχαν ἀντιληφθεῖ τὸ τί σημαίνει νὰ ζεῖς στὸ ΦΩΣ. Νὰ ζεῖς στὸ νοητὸ φῶς τῆς γνώσεως, κυρίως, παρὰ στὸ "ὑλικό" φῶς τῶν οὐρανίων σωμάτων. Πάρα πολλοὶ λαοὶ εἶχαν ἔντονη ἐπαφὴ μὲ τὸ φῶς τοῦ Ἥλιου καὶ ὅλοι μὲ τὸ φῶς τῶν ἄστρων. Κανένας ὅμως, ἀπ' ὅσο γνωρίζουμε, δὲν ὀνόμασε τὴν πατρίδα τοῦ "Χώρα φωτός". Καὶ δὲν ἀναφερόμαστε στοὺς ἀφρικανικοὺς λαοὺς γιὰ τοὺς ὁποίους ἡ ἡλιοφάνεια Ἦταν μᾶλλον ἐπώδυνη, ἀλλὰ στοὺς λαοὺς τῶν εὔκρατων ζωνῶν (τουλάχιστον). Τὸ πολὺ - πολὺ νὰ λάτρεψαν τὸν ἥλιο σὰ θεό, γιὰ τὴν καλωσύνη του νὰ τοὺς ζεσταίνει καὶ νὰ βοηθᾶ τὴ γῆ στὴν παραγωγὴ ὑλικῶν ἀγαθῶν. Γιὰ τοὺς Ἕλληνες ὅμως, ὁ θεὸς Ἥλιος Ἦταν ὁ θεὸς τῆς ΜΟΥΣΙΚΗΣ (=ἁρμονία, μέτρον, κάλλος) καὶ τῆς ΜΑΝΤΙΚΗΣ (=σοφία, ἐπιστήμη) ἐνῶ καὶ τὸ ὄνομά του εἶναι δηλωτικό της σημασίας του : ΑΠΟΛΛΩΝ = ἅ-πολλῶν ! ἕνας θεός. Ὁ θεὸς εἶναι ἡ ἀπόλυτη γνώση, τὸ ἀπόλυτο φῶς... Φῶς λοιπὸν τῆς γνώσεως, τοῦ νοός, τῆς ἁρμονίας, τῆς ἐπιστήμης, τοῦ κάλους, τοῦ μέτρου. Ἂς θυμηθοῦμε τοὺς Ἰουδαίους τῆς ἀντίστοιχης περιόδου : "ἰσραήλ" δηλαδὴ "ἰσχυρός" Ἦταν καὶ εἶναι τὸ ὄνομά τους. Αὐτὸς ποὺ πάλεψε εὐθέως μὲ τὸ θεὸ καὶ τὸν νίκησε. "Ρωμαῖοι", οἱ δυτικοί μας γείτονες. "Δυνατοί" καὶ αὐτοί... Κι ὅμως, πολὺ πρὶν ἀπ' αὐτούς, τότε ποὺ ὁ κόσμος ζοῦσε στὴν ἀπόλυτη βαρβαρότητα, οἱ δικοί μας πρόγονοι δὲ γοητεύτηκαν ἀπὸ τὸ πρότυπο τοῦ "ἰσχυροῦ" ἀλλὰ μὲ μία ὄχι ἀνεξήγητη λεπτότητα, αὐτοπροσδιορίστηκαν ὡς "φωτοδότες". Ἰσχυροί, ὄχι μὲ τὴν κτηνώδη ἔννοια τῆς λέξης. ἰσχυροὶ πνευματικῶς. ἀντιλαμβάνονται νωρὶς τὸν οἰκουμενικό τους ρόλο. Εἶναι προορισμένοι νὰ κατακτήσουν τὸν κόσμο μὲ τὴ φωτοδοσία τοῦ ἐκπολιτισμοῦ. ἄνθρωποι λοιπὸν οἱ Ἕλληνες, διότι "ἄνω θρώσκουν" καὶ ὄχι homini ποὺ θὰ καταλήξουν "χούς". Εἶναι λαὸς ποὺ φτιάχθηκε ἀπὸ λίθους καὶ ὄχι ἀπὸ χῶμα ! Βρισκόμαστε χρονικῶς στὴν ἀρχή, στὴ χαραυγὴ τῆς Ἱστορίας. Τὸ πρῶτο φῶς τῆς ἀγγίζει τούτη τὴ σκληρὴ μὰ γλυκειὰ ἑλληνίδα γῆ ποὺ στεφανώνει ἡ Μεσόγειος. Μὲ τὸ πρῶτο φῶς τῆς Ἱστορίας γεννιέται ὁ Ἕλλην, οἱ Ἕλληνες, ἡ Ἑλλάς. Ἡ Ἱστορία ἀρχίζει ΜΕ τὴν Ἑλλάδα καὶ τὸ φωτισμένο της πλήρωμα. Ἡ Ἑλλὰς ἀρχίζει τὴν ὕπαρξή της μὲ τὴν Ἱστορία τοῦ φωτισμένου-πολιτισμένου ἀνθρώπου τῆς Γῆς καὶ θὰ σβήσει μόνον ὅταν πάψει νὰ ὑπάρχει ἄνθρωπος σ' αὐτὴ τὴ Γῆ... 

Πώς η ελληνική σκέψη δημιούργησε το υπόβαθρο για την ανάπτυξη του χριστιανισμού


Ἤσαν δὲ τινες Ἕλληνες ἐκ τῶν ἀναβαινόντων ἴνα προσκυνήσωσιν ἐν τὴ ἑορτή. Οὗτοι οὒν προσῆλθον Φιλίππω τῷ ἀπὸ Βησθαϊδὰ τῆς Γαλιλαίας, καὶ ἠρώτων αὐτὸν λέγοντες : κύριε, θέλομεν τὸν Ἰησοῦν ἰδείν. [...] Ὁ δὲ Ἰησοῦς ἀπεκρίνατο αὐτοὶς λέγων :
ΕΛΗΛΥΘΕΝ Ἡ ΩΡΑ ΙΝΑ ΔΟΞΑΣΘΗ Ο ΥΙΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.
Εἶναι ἐξαιρετικὰ δύσκολο νὰ ἐξαντλήσουμε αὐτὸ τὸ τόσο μεγάλο θέμα, τῆς σχέσης τοῦ ἑλληνισμοῦ μὲ τὸν χριστιανισμό. Ταπεινή μας φιλοδοξία εἶναι νὰ δώσουμε ὁρισμένα στοιχεῖα τῆς ἑλληνικῆς φιλοσοφίας καὶ θρησκείας σὲ ἀναλογία μὲ αὐτὰ τῆς χριστιανικῆς, γιὰ νὰ καταδείξουμε τὴ βαθειὰ ἐπίδραση τῆς πρώτης στὴ δεύτερη, δεδομένου ὅτι ὁ ἑλληνισμὸς προϋπῆρξε τοῦ χριστιανισμοῦ...
Τὸ σύνολο τῶν χριστιανικῶν (καὶ μάλιστα τῶν ὀρθοδόξων) ἀντιλήψεων περιλαμβάνεται στὴν ἑλληνικὴ σκέψη, ἑκατοντάδες ἢ καὶ χιλιάδες ἔτη πρὶν τὴν ἐμφάνιση τοῦ Χριστιανισμοῦ στὸ προσκήνιο τῆς ἱστορίας. Ἐντελῶς ἐνδεικτικὰ μποροῦμε νὰ θυμηθοῦμε τὶς θεολογικὲς καὶ ἠθικὲς ἀρχὲς τῶν Ἑλλήνων ὅπως τὶς διετύπωσαν ὁρισμένοι ἀπὸ τοὺς ἐπιφανέστερους :

Ο Ξενοφάνης καὶ ὁ Σωκράτης πίστευαν πὼς ὁ Θεὸς εἶναι ἕνας, αἰώνιος καὶ ἀμετάβλητος, ἔξω ἀπὸ τὸ χῶρο, ἄϋλος καὶ ἀθέατος, ἐνῶ δὲν ξεφεύγει τίποτα ἀπὸ τὴν προσοχή του : "τὸν δὲ θεοῦ ὀφλαθμὸν πάντα ὁρᾶν". Ἡ θεία Πρόνοια φροντίζει τὰ πάντα :"τὴν δὲ τοῦ Θεοῦ φρόνησιν... πάντων ἐπιμελεῖσθαι".

Ο Ὅμηρος καὶ ὁ Πλάτων θεωροῦν πὼς ὁ Θεὸς εἶναι πανάγαθος καὶ δὲν εὐθύνεται γιὰ τὶς δυστυχίες τῶν ἀνθρώπων.

Ο Πίνδαρος λέει πὼς οἱ ψυχὲς τῶν εὐσεβῶν εἶναι στὸν οὐρανὸ καὶ δοξολογοῦν μὲ ὕμνους τὸ Θεὸ :"... μάκαρα μέγαν ἀσίδοντ' ἐν ὕμνοι". Ανάλογες ἀπόψεις εἶχαν καὶ οἱ Ἀριστοτέλης, Τίμαιος, Ἐπίχαρμος, Θαλὴς Σόλων, Ἐπίκουρος, Θεαίτητος, Ξενοφάνης κ.ἅ

Συνεπῶς, οἱ ἕλληνες πίστευαν σὲ ἕναν Θεὸ Παντοδύναμο καὶ Πανάγαθο ποὺ ἀποδίδει δικαιοσύνη. Ἕνα Θεὸ Σοφὸ καὶ Ἄφθαρτο, πανταχοῦ παρώντα, ποὺ δὲν προκαλεῖ κακά. Καὶ ἂν αὐτὲς οἱ ἀπόψεις φαντάζουν γενικόλογες καὶ ἐν πολλοὶς ἀόριστες, παραθέτουμε ρήσεις καὶ θέσεις τῶν ἑλλήνων ποὺ ταυτίζονται μὲ εὐαγγελικὲς τέτοιες :

  • "Τὸν δὲ ἐχθρὸν φίλον ποιείν" (Κλεόβουλος) / "Εἰρήνευσον μὲ τὸν ἀντίδικόν σου ταχέως" (Ματθαῖος Ε25)

  • "Πράον εἶναι" (Χίλων) / "Μακάριοι οἱ πραεῖς" (Ματθαῖος Ε5)

  • "Τὸν δὲ ἐχθρὸν εὐεργετείν" (Κλεόβουλος) / "Εὐεργετεῖτε ἐκείνους οἵτινές σας μισούσι" (Ματθαῖος Ε44)

  • "Πατρὸς δὲ καὶ υἱοῦ ἡ αὐτὴ ἦπερ τοῦ Θεοῦ πρὸς ἄνθρωπον" (Ἀριστοτέλης) / "Ἐὰν ἐσεῖς λοιπόν, πονηροὶ ὄντες, ἐξεύρητε νὰ διδητε καλᾶς δόσεις εἰς τὰ τέκνα σας, πόσω μᾶλλον ὁ Πατήρ σας ὁ ἐν τοὶς οὐρανοὶς θέλει δώσει ἀγαθὰ εἰς τοὺς ζητοῦντας παρ' αὐτοῦ ;" (Ματθαῖος Ζ11)

  • "Οὐ διαμειψόμεθα τῆς ἀρετῆς τὸν πλοῦτον" (Σόλων) / "Δυσκόλως θέλει εἰσέλθει πλούσιος εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ οὐρανοῦ" (Ματθαῖος ΙΘ23)

  • "Πεφυλαγμένος ἄνδρα ἕκαστον, ἄρα μὴ κρυπτὸν ἐχθρὸς ἔχων καρδίη φαιδρῶ προσενέπη προσώπω" (Σόλων" / "Ἔρχονται πρὸς ἐσᾶς μὲ ἐνδύματα προβάτων, ἔσωθεν ὅμως εἶναι λύκοι ἅρπαγες" (Ματθαῖος Ζ15)
Ἐκτὸς ὅμως ἀπὸ τὰ διδάγματα τῶν ποιητῶν καὶ τῶν φιλοσόφων ἡ ἴδια ἡ λειτουργικὴ καὶ οἱ συμβολισμοὶ τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν μυστηρίων μεταφέρθηκαν -σχεδὸν αὐτούσια- στὴ χριστιανικὴ λειτουργικὴ καὶ παράδοση :

Κάθε πόλις εἶχε τὸν προστάτη θεό της. Π.χ. αἳ Ἀθῆναι τὴν Ἀθηνᾶ, τὸ Βυζάντιο τὴν Ἀρτέμιδα κ.ὁ.κ, ὅπως καὶ σήμερα κάθε πόλη ἔχει τὸν προστάτη Ἅγιό της (Θεσσαλονίκη τὸν Ἅγιο Δημήτριο, Πάτρα τὸν Ἅγιο Ἀνδρέα κ.ὄκ). Ἀλλὰ καὶ τὸ γνωστὸ θρησκευτικὸ ἔθιμο τοῦ πανηγυριοῦ ἔχει ἑλληνικὴ προέλευση. "Ταύτη δὲ τὴ Θεῶ καὶ ἐν Ὀλυμπίᾳ κατ' ἔτος συντελεῖται πανήγυρις" γράφει ὁ Στράβων στὰ "Γεωγραφικά" του.
Οι Ἕλληνες δὲν ἤσαν εἰδωλολάτρες (ὅσο δὲν εἶναι καὶ οἱ σημερινοὶ Χριστιανοί) οὔτε πίστευαν σὲ πολλοὺς Θεούς. Ὁ Θεὸς Ἦταν ἕνας καὶ γύρω τοῦ ὑπῆρχαν οἱ "Ἅγιοι". Ὁ Ποσειδῶν, προστάτευε τοὺς θαλασσινοὺς ὅπως καὶ ὁ Ἅγιος Νικόλαος στὴν Ὀρθόδοξη πίστη, ὁ Ἄρης τοὺς πολεμιστὲς ὅπως καὶ ὁ Ἅγιος Γεώργιος, ὁ Ἑρμῆς τοὺς ὁδοιπόρους καὶ ταξιδιῶτες ὅπως ὁ Ἅγιος Χριστοφόρος τοὺς ὁδηγοὺς σήμερα, ἡ "Πρόμαχος Ἀθηνᾶ" καὶ ἡ "Ὑπέρμαχος Στρατηγὸς Παναγία" πολεμικὲς προστάτιδες τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους, κ.ὁ.κ.

Ἐπίσης, ὅσοι ἀπὸ τοὺς θνητοὺς διακρίνονταν γιὰ τὸ ἦθος καὶ τὴν ἔντιμη ζωὴ τοὺς γίνονταν "θεοί" (Ἡρακλῆς, Ἀχιλλεὺς κλπ), ὅπως δέχεται καὶ ἡ Ἐκκλησία μας πὼς οἱ ἄριστοι τῶν θνητῶν ἁγιάζουν καὶ πλησιάζουν τὸ Θεὸ !
Ἡ θεία Κοινωνία εἶναι τὸ αἷμα τοῦ Κυρίου, διὰ τῆς ὁποίας ὁ μεταλαμβάνων ἑνώνεται μὲ αὐτόν. Ὁ Παυσανίας ἀναφέρει στὰ "Κορινθιακά" μία γυναίκα ποὺ γεύεται τὸ αἷμα θυσιασμένου ἀρνιοῦ γιὰ νὰ νοιώσει τὴ χάρη τοῦ θεοῦ "θυομένης δὲ ἐν νυκτὶ ἀρνὸς κατὰ μήνα ἕκαστον, γευσαμένη δὴ τοῦ αἵματος ἡ γυνὴ κάτοχος εἰς τοῦ θεοῦ γίνεται " !
Αλλά καὶ ἡ προσφορὰ δημητριακῶν , κρασιοῦ, λαδιοῦ, μελιοῦ καὶ ἄλλων καρπῶν, ἀπὸ τοὺς Ἕλληνες γιὰ νὰ τιμήσουν τοὺς νεκρούς τους, ταυτίζεται μὲ τὸ ὀρθόδοξο τυπικὸ ἀπόδοσης τιμῶν πρὸς τοὺς νεκρούς. Ἀκόμα καὶ τὸ κυπαρίσσι ποὺ ὑπάρχει στὰ χριστιανικὰ νεκροταφεῖα, Ἦταν γιὰ τοὺς ἀρχαίους σύμβολο πένθους ἀφιερωμένο στὸν Πλούτωνα.

Θα Ἦταν ἴσως κουραστικὸ νὰ ἀναφερθοῦμε ἀναλυτικὰ στὶς ἐπὶ μέρους ὁμοιότητες τῶν συμβολισμῶν καὶ τῆς λατρείας τῆς ἑλληνικῆς θρησκείας μὲ τὴν Ὀρθοδοξία. Εἶναι γεγονὸς πὼς εἶναι πάμπολλες : ὁ Σταυρός, ἡ βάπτιση, ἡ ἁγία Τράπεζα, ἡ διαίρεση τοῦ ναοῦ σὲ τμήματα, τὰ ἄμφια τῶν ἱερέων, ἡ μορφὴ καὶ ὁ ρόλος τῶν ἀγαθοδαιμόνων τῶν ἀρχαίων (ἀγγέλων) κτλ., κατάγονται εὐθέως ἀπὸ τὴν ἑλληνικὴ παράδοση.

Ἴσως ὁρισμένοι ἔχουν τὴν πεποίθηση πὼς ὁ Χριστιανισμὸς δέχθηκε μὲν κάποια ἐπίδραση ἀπὸ τοὺς Ἕλληνες, ἀλλὰ πάντως ἡ συνδρομὴ τοῦ Ἰουδαϊσμοῦ Ἦταν σημαντικότερη. Ὁ ἰσχυρισμὸς αὐτὸς ὅμως καταρρίπτεται ἀμέσως ἀπὸ τὴν οὐσία τοῦ Χριστιανισμοῦ : Ἡ παραδοχὴ τῆς διττῆς φύσεως τοῦ θεανθρώπου ἔχει τὶς ρίζες της στὴν ἑλληνικὴ φιλοσοφικὴ ἀντίληψη τῆς "ἀσυγχύτου ἑνώσεως", ἰδέα ἄγνωστη γιὰ τοὺς Ἰουδαίους ἀλλὰ τόσο κοινὴ γιὰ τοὺς ἕλληνες φυσικοὺς καὶ φιλοσόφους. Ἀλλὰ καὶ στὴ ρίζα τοῦ τὸ ὅλο θέμα εἶναι ἀκατανόητο γιὰ ἕναν Ἰουδαῖο : νὰ γεννιέται ὁ Θεὸς ἀπὸ ἄνθρωπο ; νὰ γεννάει ὁ ἄνθρωπος Θεὸ ; ...εἶναι ἱεροσυλία καὶ ἀξίζει τουλάχιστον τὸ ἀνάθεμα ! Γιὰ τὸν ἕλληνα ὅμως εἶναι πολὺ φυσιολογικὸ αὐτὸ τὸ τόσο σκανδαλῶδες γιὰ τὸν Ἰουδαῖο. Ἡ ἑλληνικὴ σκέψη (φιλοσοφία καὶ συλλογικὴ συνείδηση) στάθηκε ἡ κινητήριος δύναμη γιὰ τὴν ἐξάπλωση τοῦ χριστιανικοῦ μυνήματος. Ὁ κόσμος τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, διαποτισμένος ἀπὸ τὴν ἑλληνικὴ σκέψη καὶ γλώσσα (ἑλληνιστικὸς κόσμος, κοινὴ ἑλληνικὴ γλώσσα) δέχθηκε τὸ χριστιανισμό.
Χωρὶς τοὺς Ἕλληνες, ὁ Χριστιανισμὸς σίγουρα δὲ θὰ Ἦταν αὐτὸς ποὺ εἶναι σήμερα, ἀλλὰ καὶ ἴσως νὰ μὴν εἶχε ὑπάρξει κι ὄλας !

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης


Το αλφαβητάρι του Γέρου του Μωριά

Το Γένος ποτέ δεν υποτάχτηκε στον Σουλτάνο.
Είχε πάντα το βασιλιά του,το στρατό του, τα κάστρα του.

Βασιλιάς του, ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς, 
στρατός του οι Aρματολοί και οι Κλέφτες,
κάστρα του η Μάνη και το Σούλι...
(λόγοι Θ.κολοκοτρώνη)

Α – Άνδρας. Συμπεριφέρθηκε αντρίκια σε όλη τη ζωή του. Με ανιδιοτέλεια και μεγαλοψυχία προς τους εχθρούς του.
Β – Βουνό. Μία ζωή στα βουνά την έζησε. Εκεί γεννήθηκε, εκεί μεγάλωσε και ανδρώθηκε. Κλεφτόπουλο στην αρχή, Αρματολός στη συνέχεια, κυνηγημένος μετά, τρομερός Στρατηγός της Ελληνικής Επανάστασης στο τέλος, πάντοτε στο βουνό …
Γ – Γέρος. Από νέος που ήταν, ο λόγος του είχε βαρύτητα και ήταν μεστός νοημάτων, όπως ενός σοφού γέροντα. Γι’ αυτό και τον ονόμασαν “Γέρο του Μωριά”.
Δ – Δερβενάκια. Καλοκαίρι του 1822. Η Επανάσταση κινδυνεύει να καταπνιγεί από την στρατιά των 30.000 ανδρών του Δράμαλη πασά. Ο Κολοκοτρώνης μετατρέπει τους πανικόβλητους χωρικούς σε τρομερούς τουρκομάχους, που υπό την αρχηγία του συντρίβουν τον τουρκικό στρατό στα Δερβενάκια της Κορινθίας και εδραιώνουν την Επανάσταση στο Μωριά.
Ε – Ελλάδα. Ελευθερία. Λέξεις και έννοιες που ταύτισε μεταξύ τους και πολέμησε και έχυσε το αίμα του γι’ αυτές.
Ζ – Ζηλοφθονία. Η μεγάλη φήμη του ονόματος του, οι επιτυχίες του στον πόλεμο, στερούν επίζηλους τίτλους δόξας από τους επαγγελματίες πολιτικούς που ήθελαν να καρπωθούν τα αποτελέσματα του Αγώνα και το αίμα των Πολεμιστών και του Κολοκοτρώνη. Η διχόνοια, σαν εθνικό ελάττωμα, ακολουθεί τους έλληνες. Τον πρόδωσαν οι κοτζαμπάσηδες στους Τούρκους, τον κυνήγησαν οι πολιτικοί, σκότωσαν τον γυιό του και φυλάκισαν τον ίδιο, τον κατεδίκασαν σε θάνατο.

Η – Ήθος. Μεγαλοψυχία. Συγχώρησε τους εχθρούς του όλους. Δεν τιμώρησε –παρά το ότι το είχε ορκισθεί- εκείνους που ευθύνονταν για τον θάνατο των συγγενών του και αργότερα του γυιού του.

Θ – Θεός. “Έλληνες, ο Θεός υπέγραψε για την ελευθερία της πατρίδος και δεν την παίρνει πίσω την υπογραφή του !”, συνήθιζε να λέει και να εμψυχώνει τους Έλληνες.

Ι – Ικανότητα. Μοναδική ήταν η ικανότητά του να παραπλανά τον αντίπαλο, να εφευρίσκει και να τελειοποιεί μεθόδους στρατιωτικής τακτικής, να εμψυχώνει τα παλληκάρια του.

Κ – Καπετάνιος. Ο τίτλος σύμφωνα με τον οποίο τον προσφωνούσαν τα παλληκάρια του. Καπετάνιος λεγόταν ο αρχηγός μιάς κλέφτικης ομάδας, ο οπλαρχηγός.

Λ – Λάμψη. “Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά, κι ο ήλιος στα λαγκάδια, έτσι λάμπει κι η Κλεφτουριά, οι Κολοκοτρωναίοι…” λέει ένα δημοτικό τραγούδι που εξυμνεί την παλληκαριά και την δόξα της οικογένειας των Κολοκοτρωναίων, την οικογένεια που ταύτισαν με τα κατορθώματα και την ανυπακοή των Κλεφτών.

Μ – Μαγιώρος. Ο Κολοκοτρώνης, προεπαναστατικά, είχε υπηρετήσει στο Ελληνικό Σύνταγμα του Αγγλικού στρατού στα Επτάνησα, ως Ταγματάρχης (Μαγιώρος). Στη διάρκεια της θητείας του αυτής έμαθε πολλά για την στρατιωτική τέχνη και τα εφάρμοσε αργότερα στον πόλεμο της Ανεξαρτησίας.

Ν – Ναύπλιο. Στην πρώτη πρωτεύουσα του ελεύθερου ελληνικού κράτους, το Ναύπλιο, και στο μεσαιωνικό του κάστρο, το Παλαμήδι, παρέμεινε φυλακισμένος ο μεγάλος Στρατηγός. Συκοφαντημένος από τους εχθρούς του, που δεν σεβάστηκαν την ηλικία του (ήταν τότε 63 ετών) και την προσφορά του στον Αγώνα, δικάστηκε και καταδικάστηκε σε θάνατο. Τον Μάιο του 1835, όταν ο βασιλιάς Όθων ενηλικιώθηκε και ανέλαβε τα καθήκοντά του, αμέσως υπέγραψε για την αποφυλάκιση του ήρωα.

Ξ – Ξένοι. Ο Κολοκοτρώνης πάντα πίστευε πως οι Έλληνες έχουν χρέος να πολεμήσουν μόνοι τους για την Ανεξαρτησία τους χωρίς τη βοήθεια ξένων. Πίστευε πως οι ξένοι απλώς εξυπηρετούσαν τα συμφέροντά τους χρησιμοποιώντας φθηνό (γι’ αυτούς) ελληνικό αίμα. Έβλεπε με δυσπιστία την ανάμειξή τους στις εσωτερικές υποθέσεις της Ελλάδος.

Ο – Ομόνοια. Για την ομόνοια μεταξύ των ελλήνων πάλευε ο Κολοκοτρώνης. Στις προδοσίες και τις ραδιουργίες των κοτζαμπάσηδων και των πολιτικών που είχαν στόχο εκείνον, ποτέ δεν αντέδρασε ωθούμενος από προσωπικά κίνητρα. Δεν ήθελε να χύνεται ελληνικό αίμα από ελληνικά χέρια. Σαν καλός πατριώτης έπαιρνε τις αποφάσεις εκείνες που ήταν οι αρμόζουσες για το γενικό καλό και την Επανάσταση.

Π – Παλληκάρια. Έτσι ονομάζονταν από τους αρχηγούς τους τα νεώτερα σε ηλικία μέλη των κλέφτικων ομάδων. Συχνά διοργάνωναν μεταξύ τους αγωνίσματα για την ανάδειξη του καλύτερου σκοπευτή, του πιο γρήγορου στο τρέξιμο, του πιο δυνατού στην πάλη, στο λιθάρι κ.ο.κ.

Ρ – Ραμοβούνι Μεσσηνίας. Κάτω από μια βελανιδιά του βουνού αυτού, η καπετάνισσα μάνα του τον έφερε στον κόσμο, τον Φεβρουάριο του 1770.

Σ – Συνείδηση. Στην εθνική συνείδηση των ελλήνων έχει ριζώσει η εικόνα της Επανάστασης ταυτισμένη με αυτήν του θρυλικού Γέρου του Μωριά.

Τ – Τριπολιτσά. Η Τρίπολη ήταν τότε η πρωτεύουσα της Πελοποννήσου. Ο Κολοκοτρώνης διαπίστωσε πως ήταν ανάγκη να καταληφθεί η πόλη από τους Επαναστάτες για να αποδυναμωθεί η παρουσία των τούρκων στο Μωριά. Το καλοκαίρι του 1821, οι Έλληνες υπό την καθοδήγηση του αλώνουν την πόλη και παίρνουν εκδίκηση για τις τουρκικές αγριότητες 400 χρόνων.

Υ – Ο Κολοκοτρώνης δεν επεδίωξε προσωπικά οφέλη και ανταλλάγματα από την συμμετοχής του στον Εθνικό Αγώνα. Πέθανε φτωχός από υλικά αγαθά, πλούσιος όμως από την αγάπη του απλού λαού, ευτυχής που είδε μέρος της Πατρίδας του, για την οποία αγωνίσθηκε σκληρά, ελεύθερο.

Φ – Φωτιά. “Φωτιά στα σπίτια και τσεκούρι στην περιουσία και το λαιμό εκείνων που κάνουν τα χατίρια των Τούρκων. Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους ! ” Και πού να ήξερε ο Γέρος πόσο επίκαιρα θα ήταν τα λόγια του 180 χρόνια μετά την εισβολή του Ιμπραήμ στο Μωριά !!!

Χ – Χαστούκι. Όταν ήταν μικρός κουβαλούσε ξύλα στο σπίτι με το γαϊδουράκι του. Είχε βρέξει και το φορτωμένο ζωντανό γλίστρισε και έπεσε μέσα σε μία λούμπα με λασπόνερα, λερώνοντας κάποιον τούρκο που περνούσε τυχαία από εκεί Ο τούρκος χαστούκισε τον μικρό Θοδωρή με περιφρόνηση. Κοκκινίζοντας από την ντροπή και την αγανάκτηση, ο μικρός Κολοκοτρώνης ορκίσθηκε να γυρίσει διπλά και τρίδιπλα εκείνα τα χαστούκια στην Τουρκιά. Το’πε και το ‘κανε !

Ψ – Ψυχή και παλληκαριά

Ω – Ωραίος. Ο Κολοκοτρώνης ήταν “ωραίος ως Έλλην”. Συγκέντρωνε όλα τα θετικά χαρακτηριστικά της φυλής μας. Ανιδιοτέλεια, μεγαλοψυχία, ήθος, πατριωτισμό, αγωνιστικότητα, πίστη.